Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29733

24 nya företag från Berghs

TEXT Camilla Buch

Som en del av utbildningen på Berghs utbildningar Digital strateg och Digital kreatör har studenterna fått lansera egna företag tre veckor in på terminen.

Annons

Studenterna har själva tagit fram affärsidéerna och bland företagen syns bland annat fotokonst, armband, säkerhetsprodukter och japanska rakknivar.

– När produktutveckling och kommunikation rör sig allt närmre varandra måste vi hitta nya sätt att lära ut på. Det här är ett steg i den riktningen, där studenterna får ta ansvar för för hela affären och kan då förstå alla delar av den, säger Tobias Lundqvist som är programansvarig för Digital strateg och Digital kreatör.

En av studenterna är Michelle Landén, som säljer konstverk skapade av tidningsomslag från 1940-talet.

– Det har minst sagt varit intensivt. Att på tre veckor gå från idé till lansering, med allt från varumärkesarbete till kodning. Men det är otroligt inspirerande att se alla delar av processen, säger Michelle.

Studenterna kommer fortsätta att jobba med företagen under utbildningen, parallellt med ordinarie undervisning.

– Det finns alltid en risk att vi kommunikatörer skapar powerpoint-lösningar som inte har någon verklig effekt när de väl möter konsumenterna. Det här är ett sätt att pressa studenterna att skapa verkligt värde. Samtidigt ger företagande ett jävlar anamma som de kommer ha nytta av i branschen, säger Tobias Lundqvist.

Tobias Lundqvist, programansvarig för Digital strateg och Digital kreatör på Berghs
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera