Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt Print
42529

Rekordår 2016 men printtappet verkar inte minska

TEXT Camilla Buch

I slutet av januari höll Swedma frukostseminarium där Madeleine Thor från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, höll en presentation om reklammarknadens möjligheter under 2017 och dess utveckling under 2016.

Annons

IRM undersöker medieinvesteringar, alltså köpt reklamplats, men gjorde under 2016 också en undersökning i ägd reklam (en investering i företagets egna kanaler) och förtjänad reklam (PR- och opinionsbildning), i samarbete med Sveriges Annonsörer. Denna undersökning visade att 26 procent av svarande annonsörer planerat att öka sina medieinvesteringar i köpt reklam i framtiden, medan 54 procent planerar att öka inom ägd media och 63 procent inom förtjänad. I dagsläget går dock fortfarande 64 procent av alla medieinvesteringar till köpt media, vilket under 2015 innebar 68 av totalt 107 miljarder kronor.

Enligt Madeleine Thor har 2016 varit ett starkt år för marknaden för köpt reklam – trots att siffrorna från det fjärde kvartalet inte hade kommit in vid tiden för seminariet såg det ut att vara en drygt femprocentig ökning, och även 2017 ser ut att följa en uppåtgående trend.

Nu har den senaste kvartalsrapporten kommit in och visar en 6 procentig ökning jämfört med 2015.

– Vi får gå tillbaka till återhämtningen efter krisen 2009 för att finna en tillväxt på dessa nivåer. 2016 har verkligen varit ett rekordår för medieinvesteringar, kommenterar Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Det är dock framförallt digitalt som ökar, här accelererar tillväxttakten och uppgår till 21 procent, relativt 2015. Kategorin omsätter nu 15,7 miljarder kronor och står för 45 procent av medieinvesteringarna. Den snabbaste tillväxttakten finner vi inom sökordsmarknadsföring, sociala nätverk och webb-tv. Enligt Madeleine Thor är det främst innovationen inom det digitala som lett till ökningen.

Utomhusreklam och radio har båda tvåsiffriga tillväxttal relativt föregående år och når därmed nya rekordnivåer. Även bio lyckas bra och noterar ett nytt all-time-high enligt IRM.

Investeringar inom print är dock fortsatt minskande, vilket framkom på seminariet.

– Tappet för print ser inte heller ut att minska. Tidigare har det sagts att tappet inom print är stort – men att det kommer att plana ut inom några år. Nu ser vi inte den utvecklingen längre, tappet fortsätter på ungefär samma nivåer som tidigare – i procent sett, säger Madeleine Thor.

Minskningen inom printinvesteringar har varit tvåsiffrigt i flera år, med en förväntad omsättning runt 4 miljarder under 2017. Liksom tidigare är det landsortspress som gör bäst ifrån sig, och kvällspress sämst.

Precis som för print i tidningar och tidskrifter så minskar även investeringarna i direktreklam. Tapp på 3–4 procent årligen i förhållande till föregående år har pågått sedan 2012.

– Jag tror att bristen på valmöjligheter inom det fältet är det som gjort att det inte gått lika illa för DR som för print i allmänhet. Det finns helt enkelt inte många alternativ.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera