Abstrakt realism i 3D

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2016-01-21

 | 

PUBLICERAD 

2016-01-21
Med inspiration från inredningsmagasin har den digitala designern Elias Klingén arbetat med 3D för att ta fram abstrakta verk som samtidigt känns realistiska.

render-11

Du skriver på din sajt att du fick inspiration från inredningsmagasin?
– Jag har tagit mycket inspiration från stilleben i inredningsmagasin, där fokus ligger mer på material och komposition än helhetskänslan i ett rum. Jag har även tagit inspiration från suprematism, där man bygger sin komposition med några få grundelement, till exempel kvadrater och cirklar. Känslan man får av mina bilder är att det ser ut som något som skulle kunna existera, samtidigt som det är väldigt abstrakt.

Hur ser processen ut?
– Första steget i processen är att skissa på kompositionen, då tar jag fram papper och penna och försöker hitta sköna linjer. Sen överför jag det till mitt 3D-program – Cinema 4D – och modellerar allting.
– Nästa steg är att ljussätta scenen, i det här fallet har jag endast använt en ljuskälla. Skuggorna blir mer tydliga och intressanta tycker jag. I något fall har jag lagt till en extra för att få mer intressanta reflektioner i materialen.
– Det tredje steget är att skapa materialen och färgerna, oftast utgår jag från en färgskala och bryter av den med ett mer levande material som trä eller betong. Jag tycker det blir väldigt intressanta kontraster mellan en röd färg och till exempel en plywood-skiva.
– Det fjärde och sista steget är att ta in renderingen i Photoshop och ställa kontrast och de sista färgjusteringarna.

Vad var din tanke med projektet?
– Tanken med projektet var att jag ville testa något som var nytt för mig, man hamnar lätt i samma hjulspår. Sen eftersom jag frilansar så gör jag det för att jag gärna hade velat ta den här stilen och göra kommersiella projekt. Det blir lätt att man gör samma typ av jobb som frilansare, ett tips är då att skapa något helt annat och visa kunderna vad man kan och vill.