Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt
38855

Appar utan kod: En bra lösning?

TEXT Camilla Buch

I dag finns det mängder med verktyg, riktade mot både proffs och nybörjare, för att skapa appar utan att ha några kunskaper inom programmering. Men fungerar de i praktiken?

Annons
Foto: Jimmy Eriksson.
Foto: Jimmy Eriksson.

Det finns mängder med verktyg, gratis och inte, som låter designers och utvecklare snabbt ta fram appar utan att behöva skriva en enda kodrad. Det finns också verktyg som tar native-kod* och genererar om den till plattformsoberoende, vilket gör att den fungerar för både Ios, Android och Windows. För att ta reda på om dessa verktyg faktiskt fungerar pratade vi med de två apptillverkarna Mobiento och Mobile Interaction.

*

Native betyder att koden bakom en app har skrivits för en enskild plattform, vilket innebär att de är mer specialiserade, har fullt stöd från plattformen och kan dra större nytta av dess olika egenskaper.

— Ett av problemen som finns med de visuellt baserade verktygen är att det kan finnas skadlig kod bakom grafiken som inte syns. Väljer man rätt behöver man dock inte vara orolig för det, säger Fredrik Mistander som är vd på byrån Mobile Interaction.

Han menar att det viktigaste att tänka på är hur pass seriöst företaget som skapat verktyget är när det kommer till både visuellt baserade drag-and-drop-versioner och mer substantiella utvecklingsverktyg. Är företaget stabilt eller finns det risk för att det avvecklas? Följer de utvecklingen på plattformarna? Hur lång tid tar det innan de har uppdatering för nya operativsystem?

— Om man börjar använda ett verktyg för en app så finns risken att man är beroende av det efter att den är klar också. Därför bör man vara försiktig när man väljer. Arbetar man med ett verktyg som är instabilt kan det sluta med att det inte fungerar efter ett par år och då står man på noll igen.

Zélia Sakhi och Zaidin Amiot, kreativ chef respektive utvecklingschef på Mobiento, menar att verktygen inte är djupgående nog. Byrån tar oftast fram native-appar som kan formas specifikt efter en plattform och kundens behov, något de menar att man inte kan göra med den här sortens verktyg.

— Beroende på komplexiteten hos appen så väljer vi om vi ska använda ett verktyg eller inte, men allt som oftast bygger vi från grunden själva. Problemet med sådana här verktyg är att så fort du vill göra något mer komplext som att integrera internet of things-lösningar** – så behöver du göra det native för att det ska fungera ordentligt, säger Zaidin Amiot.

**

Internet of things är ett nätverk av fysiska objekt som kopplas upp med elektronik, programvara, sensorer och nätverksanslutning, vilket gör det möjligt för dem att samla in och utbyta data. Exempel är uppkopplade tvättmaskiner, lampor och bilar.

På Mobiento använder de inte visuellt baserade verktyg alls. De berättar att de har testat verktyget React Native på ett projekt nyligen, men att de inte var särskilt imponerade med resultatet jämfört med när de bygger helt native. De menar dock att visuella verktyg kan vara användbara för att skapa prototyper med. Att ta fram en snabb designskiss för att visa kunden, men att utveckla appen som faktiskt ska användas själva.

Zaidin Amiot, Utvecklingschef på Mobiento, och Zélia Sakhi, Kreativ chef på Mobiento. Foto: Jimmy Eriksson.
Zaidin Amiot, utvecklingschef på Mobiento, och Zélia Sakhi, kreativ chef på Mobiento. Foto: Jimmy Eriksson.

— Med de här verktygen kan du ta fram och lansera en app snabbare, men det gäller att vara försiktig om man släpper en sådan prototyp live – använd inte det riktiga innehållet eller namnet, om appen inte fungerar som den ska så kan det se illa ut för företaget, säger han.

Fredrik Mistander berättar att de på Mobile Interaction får upp till tio förfrågningar varje år där företag byggt sin lösning i ett verktyg, nått en återvändsgränd och velat göra om det med hjälp av native-utveckling.

— De verktyg där du inte behöver skriva en enda kodrad fungerar för att göra en första lösning på, men man kommer inte särskilt långt med dem. För webben är Dreamweaver en bra jämförelse, konstaterar han.

Han menar att Dreamweaver kan fungera som ett verktyg att skapa en basdesign med, men när det är dags att göra mer komplicerade funktioner på sajten så tar det oftast längre tid att använda. Samma sak gäller för majoriteten av apputvecklingsverktygen som finns i dag, enligt Fredrik Mistander. Samtidigt ser Mobile Interaction positivt på framtiden.

— Vi tror verkligen att det kommer att fortsätta – att det är precis som på webben: fler tycker att det är intressant att utveckla och ta fram appar, och de här verktygen är ett steg framåt i utvecklingen. Utmaningen är att det finns så väldigt många. Vissa kommer att försvinna och vissa kommer att finnas kvar – det gäller att redan nu välja de som finns kvar.

Vad tror ni om framtiden för appen?
— Vi märker att appar inte längre är på uppgång – i dag är folk mer selektiva när det kommer till vilka de låter ta plats på sina mobila enheter. Vi kan se att det är appar som tillför mobilanpassade lösningar som push-notifikationer och geolocation som laddas ner mest. De erbjuder dessutom möjligheten till omnikanalupplevelser*** – något som användarna inte kan få på webben, säger Zélia Sakhi.

***

Omnikanalupplevelser innebär att det användaren gör i en kanal, till exempel på webben, reflekteras i alla de andra kanalerna som företaget använder sig av, till exempel i appen eller på sociala medier. Det ska vara en sömlös upplevelse.

Fredrik Mistander är inne på samma spår – de appar som kommer att vara mest intressanta är de som interagerar med enhetens hårdvara.

— Oftast behöver man en motivering till varför man ska ha en app om man redan har en hemsida. Ett exempel kan vara att man vill använda hårdvarufunktionerna som kamera, gps och push-lager, samt att man vill fokusera mycket på den visuella upplevelsen. Hemsidan fungerar bra för de som redan aktivt går in där, men en app har fördelen att kunna pusha ut notifikationer till användaren, säger han och fortsätter:

— Det man måste tänka på är om det är tillräckligt för användaren – varför vill de ladda ner ditt företags app? Varför vill företaget ha appen och varför vill användaren ha den – överrensstämmer det?

Fredrik Mistander, vd på Mobile Interaction.
Fredrik Mistander, vd på Mobile Interaction.

Alla tre menar att rörelsen går mot att de mobila enheterna blir platsen där du interagerar med innehållet, medan webben handlar mer om information. Det gör att verktygen som finns att använda för enklare apputveckling kan bli förlegade.

Samtidigt menar Zaidin Amiot att de egentligen är mer för designers än för utvecklare.

— De kan definitivt vara användbara för designers som inte kan kod och vill komma in på marknaden. Jag tror att de kan öppna en hel del dörrar för de som inte har den kompetensen – frilansare som vill testa sig fram, till exempel.

Vad tror ni skulle behövas för att de här verktygen ska bli bättre?
— Det som behövs är främst att man gör sig av med beroendet av dem i framtiden – alltså att verktyget kan generera kod som fungerar även efter att man tagit fram appen. Dessutom är det viktigt att verktyget är uppdaterat med dagens kod, och att de har kontinuerlig support i de nya operativsystemen, säger Fredrik Mistander.

— En sak som är mycket viktig är att verktygen är sammankopplade med något slags analyseringsverktyg, så att det är lätt att utvärdera och se vad appen används till, säger Zaidin Amiot.

 

Kommande verktyg

Nedan listar vi några av de verktyg som finns – och här är två som kommer inom en snar framtid:

Project Comet är Adobes kommande plattformsoberoende  app som ska göra det lättare för designers att formge appar och göra prototyper – utan kod. Verktyget ska nå till användare tidigt under 2016, enligt Adobe.

Semble är en Mac-applikation från Mag+ med drag-and-drop-verktyg för att skapa appar utan kod, och som dessutom kan hämta innehåll från externa källor som en blogg eller RSS. Semble har släppts gratis som pre-launch-version på Mag+ hemsida.

 

Sex olika verktyg för apputveckling

Det finns många verktyg för dig som vill prova på att utveckla en app eller prototyp utan att koda. Vi listar några som kan passa utvecklare och designers.

xamarin

Xamarin
Med Xamarin skapar du en app med en C#-kodbas, sedan anpassar verktyget appen efter flera olika plattformar, till exempel Ios, Android och Windows.

phonegap

Phonegap
Genom att använda html, css och javascript kan du med gratisverktyget Phonegap skapa appar som är plattformsoberoende.

appery

Appery
Appery är ett molnbaserat, visuellt verktyg som låter användaren bygga appar med integrerade systemtjänster – till exempel databaser, användarhantering, filhantering och push-notifikationer.

appmachine

Appmachine
Med Appmachine använder du din existerande webbsajt som språngbräda och mall för att generera appar som fungerar med flera olika plattformar, till exempel Android, Windows och Ios.

nativ

Nativ
Nativ är ett enkelt verktyg – det låter dig välja en mall för din app där du kan modifiera layout, bild, typsnitt och logotyp, samt lägga till diverse funktioner som koppling till sociala medier.

Appypie

Appy Pie
I samma stil som Nativ låter Appy Pie användaren skapa en app utan kod, som fungerar på flera olika plattformar, med hjälp av mallar som går att ändra.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera