Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
37737

Apples kreativitetsplatta i butik

TEXT Camilla Buch

Försäljningen av Apples nya Ipad Pro, som riktar sig till formgivare och utvecklare, har dragit igång – och med den också Apple Pencil och Smart Keyboard, som ska ge precision och funktionalitet på Ipad.

Annons
iPadPro_Pencil_Lifestyle1-PRINT_
Ipad Pro och Apple Pencil.

– Det inledande gensvaret på Ipad Pro från apputvecklare och kunder har varit otroligt och vi är glada över att få ut Ipad Pro till kunder runtom i världen den här veckan. Ipad Pro är vår kraftfullaste Ipad någonsin och ger användarna ännu större möjligheter att skapa fritt och arbeta effektivt, tack vare 12,9-tums Retina-skärmen, ett 64-bitars A9x-chip samt Apple Pencil och nya Smart Keyboard. Det ska bli kul att se vad de hittar på med Ipad Pro, säger Philip Schiller, Apples vice vd på Worldwide Marketing.

Scott Belsky som är vice vd för produkter på Adobe, menar att Ipad Pro öppnar för nya typer av mobil kreativitet som förändrar arbetet för kreativa proffs.

– Tack vare att Ipad Pro har en större skärm och snabbare prestanda kommer kreativa proffs att kunna dra full nytta av Adobes serie med Creative Cloud-mobilappar. Möjligheten att manipulera en bild på 50 megapixlar direkt på Ipad Pro i Photoshop Fix och sedan skicka den till Photoshop CC på en stationär dator för finjustering är ett bra exempel på branschdrivande samarbete som miljontals Adobe- och Apple-användare gynnas av, säger han.

Även Georg Petschnigg, en av grundarna till Fiftythree och den populära skiss-appen Paper, har kommenterat att Apples nya platta är optimal för appen:

– Kreativa proffs världen över använder Paper i sina arbetsflöden till att designa allt från flödesdiagram och storyboards till wireframes och arkitektskisser. Ipad Pro är den optimala plattformen för Paper, med en kraftfull 12,9-tums Retina-skärm och ett A9x-chip med prestanda i klass med de flesta bärbara PC-datorer. Med Ipad Pro får Paper-användare en ännu större och mer dynamisk yta där de snabbt kan samla idéer så fort inspirationen slår till, till exempel anteckningar, bilder, skisser eller diagram.

iPadPro_Pencil_Lifestyle2-PRINT_
Ipad Pro och Apple Pencil.
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera