Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

GO_bil_roj_ GO_bil_arbetsro_ GO_typografi_ GO_webb_1_ GO_webbsajt_leverans_2_ IMG_0198_

Att återvinna modernt

TEXT Camilla Buch

Brand Club fick i uppdrag att paketera och modernisera Hans Andersson Recyclings tjänst Green Office – som i dag gör innerstadskontoren lite blåare.

Uppdragsgivare Hans Andersson Recycling.
Byrå Brand Club.
Målgrupp Små till medelstora kontor, framför allt i Stockholm och Göteborg.

Uppdrag
Hans Andersson Recycling är ett av Sveriges större återvinningsföretag. De arbetar bland annat med kontorsåtervinning – en marknad där de upplever ökad konkurrens. Brand Club fick därför i uppdrag att skapa ett undervarumärke av ett av företagets tjänster: Green Office. Tanken var att man skulle stärka företagets position på marknaden och lyfta att de sköter kontorsåtervinning från ax till limpa.

Mål
Uppdragets mål var att locka moderna kontor i innerstaden, som har hög medvetenhet när det kommer till hållbarhet, återvinning och arbetsmiljö, enligt byrån. Dessutom ville de positionera kontorsåtervinning som stilrent och modernt, och visa på tjänstens fördelar.

— Vi funderade på målgruppen; moderna kontor där de som arbetar ofta har koll på mode och inredning även utanför jobbet. Ofta gäller det business to business-företag som vet om vikten av att kontoret ser snyggt ut – både för kunder och medarbetare, säger Jonas Hedeback, strategisk projektledare hos Brand Club.

Det var också viktigt att uppmärksamma att kontorsåtervinning handlar om mer än kontorspapper, det täcker in flera sorters avfall – allt från trasiga skärmar och möbler till skrivarpatroner och lysrör.

Arbetsgång
— Vi började med att göra research kring branschen och målgrupperna. Vi tittade på hur innerstadskontor ser ut och gjorde en konkurrensanalys, säger Jonas Hedeback och fortsätter:

— Vi insåg att vi inte behöver informera om nyttan med återvinning – det är något man tar för givet i dag. Det kunde därför bli sekundärt till formen.

Istället landade de i medvetenhet – papperstranan som används som logotyp för tjänsten ska symbolisera något nytt som kommer från något gammalt. De visste också tidigt att de ville hålla kvar i företagets färger.

Symbolerna för de olika typerna av avfall gjordes från början för hand med en sprayburk, men skapades med 3D-illustrationer i slutändan.

— Det var viktigt med mock-ups tidigt i processen för att ge kunden en bild av vad vi tänkt oss. Att exemplifiera, inte bara prata om abstrakta moodbilder från andra branscher som mode och inredning, säger Joakim Blomquist, creative director. 

Arbetsgrupp

Hans Andersson Recycling
Sebastian Wessman, vd.
Anna-Lena Elmeklo, marknad.

Brand Club
Joakim Blomquist, creative director.
Josefin Holgersson, designer.
Johan Brink, copywriter.
Harald Schörnig, original.
Jonas Hedeback, strategisk projektledare.

3D-produktion Industriromantik.

Fotograf Kim Svensson.

Resultat
— Ett resultat är att Green Office syns tydligt på stan – vi använde företagets drygt 50 lastbilar som annonsplats, vilket gett tydlig effekt, säger Jonas Hedeback.

Han menar att det dessutom märktes på chaufförerna.

— De är ju en viktig del av verksamheten. De är tjänsten, och det är kul att de känner sig stolta när de kör omkring, det blir någonting mer då, avslutar Jonas Hedeback.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera