Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Borde ha ett bredare fokus som samlingsplats”

TEXT Johan Wallén
Annons

Fotomässan är till ända för i år och vi kan konstatera att årets mässa växt på alla bredder. Förutom en större lokal och mer folk växte innehållet i år med både mer prylar och företag, men framförallt med foton. Den fotografiska bilden fick på ett förtjänstfullt sätt ta ordentligt med plats vilket egentligen känns helt logiskt eftersom bilden ju är målet med allt som visades på den övriga delen av mässan; fotoutrustning i alla dess former.


Bildutställningen fick i år ta drygt en tredjedel av mässytan.

Vissa av utställningarna kunde dock ägnats lite mer omsorgsfull belysning och hängning, och många hade tjänat på lite mer information om utställaren, fotografen, bilderna, föreningen, agenturen och liknande. Kanske hade det funkat med en separat folder bara om fotoutställningen? Det hade även varit väldigt kul om det exempelvis funnits ett program med tider då de olika fotograferna i sina respektive montrar fick chansen att presentera sig och sina bilder, bara för att få lite sammanhang för den som inte känner till fotografen sedan tidigare.

Det var även mer seminarier och föreläsningar i år, om både högt och lågt. Dock betyder inte alltid kvantitet kvalitet.
– Jag tycker att seminariedelen var tunn i år, särskilt ur yrkessynpunkt, säger Proffsfotos reporter Martin Agfors. De kunde ha lagt in lite mer debatt och diskussion, till exempel ha en debatt om film i systemkameror, ”möjlighet eller hot”.


Att testa löjligt dyra teleobjektiv är alltid ett kärt fotomässnöje.

Bland företagsmontrarna var det tunt med stora nyheter. Kanske beroende på att mässor i allmänhet och små mässor i Sverige i synnerhet inte är platser företag breakar sina produkter på när vi har webben som snabbat upp nyhetsflödet. Vi fick ändå se en skarp version av Canons 5D Mk2, nya bakstycket P65+ från Phase One, Nikons D700 och Sonys A900. Även om produkterna inte är purfärska är det alltid kul att klämma på prylar i verkligheten som man bara läst om på nätet tidigare.

– Mässan har blivit lite av ett tillfälle att träffas för många yrkesfotografer, säger Martin Agfors. Man åker ju inte till mässan för att bli överraskad om man säger så. Det är en sak för dem som bor i Stockholm, de kan åka till fotoaffärerna och klämma på prylarna, men bor man ute i landet är det en annan sak, man kan åka till mässan och hitta allt på ett ställe. Det är även en viktig träffpunkt för ickeproffs, typ fotoklubbar som passar på att träffas. Det vore roligt om man jobbade mer med den delen och göra mässan mer till en samlingsplats än prylutställning.


I Procenters monter kunde en alldeles tvättäkta modeplåtning beskådas.

Utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning kändes det som att det var väldigt mycket folk på mässan, i alla fall under helgen. Fredagen var tunnare, men det är inte så konstigt då folk har jobb och skolor att gå till. Stundtals var det riktigt tjockt i montrarna och till vissa boksigneringar ringlade sig köerna långa.


På lördagen var det tjockt i montrarna.

Sammantaget kan vi konstatera att Fotomässan klarade flytten med beröm godkänt och vi hoppas att nästa år få se en ännu större och bättre mässa, med mer fokus på bild, debatt och möten, men med samma relevans på pryl- och tekniksidan.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera