Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13773

Budskap blir viktigare än sälj

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Introduktion till Nils Bohman Ströms examensprojekt Stadshuset.

I samband med Berghs slututställning förra veckan tog CAP&Design chansen att prata trender inom kommunikation- och designprojekten med Pål Pettersson, programansvarig för Grafisk Design på Berghs.

– När det kommer till grafisk design är det många av projekten som går utöver vad, man generellt, klassar som grafisk design. Det är mycket produktutveckling vi ser, utöver att skapa förpackningar till produkter så går man in det konceptuella och skapar egna produkter, säger Pål Pettersson.

Det blir lättare och lättare att producera över hela världen, vilket kan vara en av anledningarna till att fler och fler väljer att visa vad de lärt sig på skolorna genom att skapa egna produkter tillsammans med koncepten och varumärkesbyggandet.

Att fler intresserar sig av vikten av bra kommunikation är också något som syns tydligt. CSR, Corporate Social Responsibility, blir viktigare hos dagens företag och därmed viktigare för de som skapar kommunikation.

– Jag tror att den här generationen kommunikatörer rent generellt fokuserar mer på budskap och kommunikation när det kommer till ett varumärke och visar stort intresse i samhällsengagerade frågeställningar. Många av årets projekt är väldigt personliga och stort fokus läggs på storytelling, inte bara på “snyggt” formgivna produkter och varumärken, fortsätter Pål.

Exempel på examensarbeten med viktiga budskap ser vi hos bland annat Nils Bohman Ström som skapade Stadshuset för att påpeka bostadsbristen i Stockholm. Även Louise Dustlers barnbok mot mobbning visar på att budskapet i kommunikationen är minst lika viktigt som produkten som ska säljas.

Som vi såg exempel på i Anna Turdells arbete med snowboardgrafik är datadriven design också en stor del av årets trender. Big data och att skapa design och kommunikation med information som grund är något vi ser mer av på flera av skolorna.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera