Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12465

Carolina Laudon: ”Alla tecken bildar en helhet”

TEXT Billy Ekblom
Annons


Carolina Laudon har gjort typsnitt för storkunder som DN och Systembolaget. Förra året vann hon Berlingpriset. Foto: Åsa Jansson

Vad ska du prata om på CAP&Design Live den 19 mars?

– Jag tänkte tala om typsnitt och identiteter, bokstäver och andra typer av lösningar i branschen. Vad är ett typsnitt; ett format, en form eller en mjukvara? Vad krävs för att skapa ett nytt typsnitt? Hur tänker vi utanför de vedertagna begreppen? Vad händer just nu på internet?

Förra året vann du Berlingpriset för din form. Hur kändes det?

– Ärofullt. Samtidigt väldigt befriande. Det finns enormt mycket att lära sig om bokstäver, typsnitt, typsnittsteknologi och typografi och så lite tid. Jag känner mig ständigt jagad av tiden och flyttar konstant fram mina mål, långt bortom både min egen förmåga och horisont. Varje passerad linje ser jag som ett mål på vägen.

Du har jobbat med typsnitt för många stora kunder som DN och Systembolaget. Vad tänker du speciellt på när du vet att typsnittet ska läsas av så många människor?

– Typsnittsdesign är alltid en del av en större designprocessen, där många andra formbeslut ingår. Pappersvalet och typografin har minst lika stor del i vad läsaren upplever, så jag styr inte slutresultatet som når kunden.

– Typsnittsformgivning är ett väldigt konceptuellt arbete där alla bokstäver och tecken bildar en helhet, lite som ett instrument eller byggnad. Sedan händer det ju mycket när sedan en musiker spelar instrumentet. När jag har formgivit vissa bokstäver så är formen satt för andra. Oftast är jag allt för uppslukad av alla små designbeslut som ska fattas för att oroa mig. Mitt arbete är ju en del av processen. Största charmen att arbeta med typsnitt är att det är just till för andra och når ut på ett väldigt ödmjukt sätt.

Av de typsnitt du tagit fram, har du en favorit?

– Monopol (för Systembolaget, reds anm.). För att det finns över hela Sverige och formen håller fortfarande efter tio år.

Vill du höra vad Carolina Laudon har att säga på CAP&Design Live?
Läs om de andra talarna och anmäl dig här!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera