Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

En samlingsplats för nöje och kunskap

TEXT Camilla Buch

Den nystartade hybridfestivalen Gather öppnar dörrarna för första gången nästa vecka. Vi pratade med festivalens formgivare Axel Hugmark om hur profileringsarbetet gått till.

Festivalen kombinerar musik, underhållning och nöje med workshops och föreläsningar inom allt från teknik till design. Festivalen startades av Jakob Grandin, som även står bakom Stockholmsklubbarna Trädgården och Under bron, och formgivaren Axel Hugmark har varit med sedan start.

– Formen var från början mer techig, mer inspirerad av 3D och digitalt. Och det är den väl fortfarande på många sätt, men den kändes mer som en techkonferens i början. I och med att vi själva förstått vad vi skulle komma att bli har det generiskt techiga slipats bort. Nu har även formen blivit en hybrid mellan nattklubb och techkonferens. I alla fall i mina ögon, berättar han.

Arbetet med den grafiska profilen har varit väldigt intuitiv, enligt Axel. I och med att festivalen vuxit in i sin roll har även formen förändrats allt eftersom.

– Det har handlat mycket om magkänsla. Jag har inte hunnit, eller ens haft som ambition, att göra upp för mycket grids och guidelines. Det är många uttryck som ska in, och att trycka in dem alla i en strikt form skulle bli svårjobbat, i alla fall för mig. Jag ville hålla det färgglatt och inte begränsa mig för mycket.

Färgen är verkligen en stor del av festivalens formspråk, med knalliga rosa och gröna nyanser.

– Tanken vara att det skulle vara som en riktig grafisk godishylla, men det är också någonting som vuxit fram. I början var det mer grönt och svart men det blev för hårt och mörkt. Vi lyfte in det rosa som en komplementfärg, sen har det fått ta lika stor plats som det gröna av många anledningar, förklarar Axel.

Lite av den 3D som togs fram för profilen i början finns kvar i de mönster som används. Ett skulle till exempel ha likheter med grafiken i patiens i Windows 95. Enligt Axel, en konstig blandning av 2D och 3D.

– I de andra mönstren har jag haft som ambition att få fram lite mer analogt tänk, det är egna illustrationer för att blanda upp med det digitala och vektoriserade.

Vad kommer ändras inför nästa års festival?
– Framför allt, med facit i hand, så kommer jag behöva fler guidelines och regler, för att göra en omprofilering mer lättjobbad. På gott och ont är det bara jag som kunnat göra formen den här gången. Om det ska göras om måste jag ta fram mallar och lite annat, det blir en annan framförhållning, säger Axel och avslutar:

– Det var jätteskönt att jobba så fritt. Tidigare när jag jobbat mot kunder har det varit många do’s and don’ts, och det här var en chans för mig att göra lite som jag ville. Ibland önskar jag att andra projekt fungerar lite mer så.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera