Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
37722

En slitstark identitet

TEXT Sara Wilk

Från 1990-tal, Eurostile och VVS-känsla till ett mer tidlöst och lekfullt uttryck. Det var utmaningen när Bengtsson-Strömberg tog fram en ny identitet för svenska varumärket Klättermusen.

Annons
20151001_cap7_klattermusen_0146_cmyk_
Mathias Strömberg och Fredrik Bengtsson. Foto: Jimmy Eriksson.

Det här är början på en artikel ur CAP&Design #7 som finns ute i butik nu. Missa inte Mathias Strömberg från Bengtsson-Strömberg på CAP Live Grafisk identitet i Stockholm den 2 december

Juli 2015.

Det är Outdoor-mässa i tyska Friedrichshafen. I de stora mässhallarna har några av världens friluftsmärken byggt upp sina montrar. Besökarna är handlare från hela Europa, och de kommer i tusental.

Lokalerna är sprängfyllda av funktionsmaterial, klätterutrustning och tält. Längs en av väggarna har svenska Klättermusen byggt upp sin monter. En fotofond som porträtterar urskog täcker sidorna. Kläderna hänger i stålnät och loggan syns på tredimensionella träboxar. Det är första gången företaget visar upp sin nya identitet, och uttrycket sticker ut. Det är lekfullt. Fyllt med humor.

Företaget Klättermusen startades under början av 1980-talet av Peter Askulv, en biolog, klättrare och eldsjäl som trodde på att göra funktionsdugliga, innovativa och miljövänliga kläder för friluftsälskande äventyrare. Under de trettio åren som gått har företaget bedrivit sin verksamhet i Åreskutans skugga, och fokuset har länge legat på äventyrareliten. De som dyker i grottor, kör hundspann och klättrar mitt i den kallaste vintern. Prislappen för en rejäl vinterjacka ligger närmare 8 000 kronor – vilket gör dem till bland de dyraste i segmentet.

Företaget har visserligen stadigt ökat i popularitet i Asien, men på hemmaplan har de hamnat i innerfilen och blivit omkörda i vissa avseenden – inte minst ekonomiska – av nordiska konkurrenter som Fjällräven, Houdini och Norröra, berättar Mathias Strömberg. Han är designer och grundare av byrån Bengtsson-Strömberg, som arbetat med varumärket under det senaste året.

  Många av konkurrenterna säljer in sig på att vara supermiljövänliga och på att de erbjuder nya typer av material i sina produkter. Vilket är samma sak som Klättermusen gjort i 20 år, men de har inte kommunicerat det tillräckligt tydligt vare sig i visuell identitet eller annan kommunikation. Det har varit så självklart att vara top of the line att de slutat reflektera över det, berättar han.

Foto 2015-09-16 15 09 38

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera