Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett demokratiskt och matematiskt budskap

TEXT Camilla Buch

Efter 100 år av massiva sammanställningar valde Statistiska Centralbyrån att arbeta med byrån Kolossal för att förmedla aktuell och pålitlig statistik till en yngre målgrupp.

Annons

SCB-affischer-3-kolossal-se_

Uppdragsgivare  Statistiska Centralbyrån, SCB.
Byrå  Kolossal.
Målgrupp Unga (10–18 år) och ovana användare.

Uppdrag
Sedan 1914 har SCB gett ut Statistisk Årsbok, en sammanställning av bilden av Sverige. För att möta dagens förutsättningar beslutade man att istället lansera Sverige i siffror – en digital plattform med statistik för unga och ovana användare. Kolossal fick uppdraget att ta fram ett visuellt koncept för Sverige i siffror. Det behövdes ett uttryck som kunde tillämpas på den nya sajten för att lyfta statistikurval, men också stödjande och intresseväckande material i andra kommunikationskanaler.

Mål
Målet var att öka kännedomen om SCB och tillgängliggöra statistik för grupper som i dag inte använder sig av den.

Arbetsgång
Konceptet skulle baseras på SCB:s befintliga grafiska profil men utvecklas för att bättre tilltala unga och ovana användare. Med den breda målgruppen och de varierande behoven, behövdes ett flexibelt uttryck. Byrån ville att statistiken och budskapen skulle kännas angelägna och vara visuellt starka utan dekorativa element. Därför adderades bland annat ett mer uttrycksfullt typsnitt samt ett manér för att göra illustrationer av både budskap och statistik.

Resultat
SCB har fått väldigt bra respons från olika håll efter lanseringen, konstaterar byrån. Bland annat från lärarna som är en central målgrupp för att nå de unga, den tryckta kortversionen av statistiken har toppat beställningslistan på utbudet.se där de beställer skolmaterial. Antalet besökare på webben ökade kraftigt under perioden efter lanseringen och trafiken är fortfarande hög jämfört med tidigare. Sverige i siffror har även fått utmärkelsen Årets Statistikfrämjare.

SCB-Sverige-i-siffror-6-kolossal-se_

SCB-Sverige-i-siffror-utstallning-8-kolossal-se

Magasinet

magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera