Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett formstarkt alternativ

TEXT Camilla Buch

Mikrobryggt är inte längre bara öl – Simon Svensson lanserar mikrobryggd soda med ett öligt formspråk.

Annons

Soda_case_start

GBG Soda startade som ett Kickstarterprojekt av Simon Svensson, som ville skapa ett gott, alkoholfritt alternativ. Formen för de mikrobryggda sodorna togs fram av Mikael Selin tillsammans med Depero Quadrigea.

– Formen för etiketterna och profilen är rotad i att sodan är mikrobryggd och lokalt förankrad. Precis som otaliga öl på marknaden. Att vara mikrobryggd har varit lika med ett visst formspråk. Ett formspråk som blivit en garant för att det är en brygd i mindre upplaga och med mer kärlek. GBG Soda är inte annorlunda på de punkterna. Men det är inte en öl, säger Mikael Selin.

Simon Svenssons Kickstarter har nu blivit helt finansierad, och utbudet kommer att starta med två olika soda: Ginger Ale och India Pale Soda.

gbg_soda_humle2

– För GBG Soda kollade vi på gamla fina läskedrycker och ville blanda det med krogsvängen. Inget att skämmas över att sitta med i baren helt enkelt. Därav den svarta bakgrunden som blandas med poppigare illustrationer och färgval baserade på smakerna. Logotypen är handritad och skräddarsydd för GBG Soda. Vi ville att designen skulle spegla det hantverk som Simon Svensson själv lägger ner i att ta fram smaker och nya kombinationer, säger Mikael Selin och fortsätter:

– Illustrationerna är en mix av ingredienser i såväl sodan som Göteborg som stad. Lika stolt över brygden som bygden. Typsnitten är en blandning av modernare snitt tillsammans med ett all caps-typsnitt med hand set-känsla.

soda_humle_zoom_3 parrot_zoom_1 ginger_zoom_illus

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera