Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
38755

Ett humant studentprojekt

TEXT Camilla Buch

Hi Humanity är ett studentprojekt – en digital auktion – skapat av fem studenter från Hyper Island.

Annons
HI-Humanity
Från vänster: Emma Långström, Helin Sarac, Fanny Wacklin Nilsson, Caroline Halvardsson och Azza Ali.

I auktionen, som hölls fram till 15 februari, kunde företag buda på en anpassad workshop inom teambuilding, ideation eller feedback. Alla pengar går sedan till Läkare utan gränser. Vi pratade med studenterna Fanny, Caroline, Helin, Emma och Azza om hur det gick.

Hur gick auktionen? Hur många deltog och hur mycket samlade ni in?
– Auktionen gick bra med tanke på att vi inte har gjort något liknande tidigare. Allt från att göra själva hemsidan till att skapa en social media-kampanj för initiativet var nytt för oss. Vi hade fyra företag som deltog i budgivningen, varav en vinnare. Genom att auktionera ut en workshop så lyckades vi samla in lite drygt 2 000 kronor till Läkare Utan Gränser.

– Vi valde att fokusera på att leverera en workshop för ett företag för att kunna göra den så bra som möjligt för vinnaren. Dock ser vi detta lite som en testomgång, vi ser gärna att det kan bli fler auktioner i framtiden då många har varit positiva till det och visat intresse. Om fler företag är intresserade så får de gärna skriva upp sig på vårt nyhetsbrev, på vår hemsida.

Varför ville ni donera pengarna till Läkare utan gränser?
– Vi diskuterade olika biståndsorganisationer inom gruppen och kom fram till att vi ville stödja en organisation som är aktiv ‘ute på fältet’ och också finns över hela världen. När vi kontaktade Läkare Utan Gränser var de också väldigt positiva till vår idé och hjälpte oss att sprida auktionen i deras kontaknät genom Twitter.

– Det betyder inte att vi alltid använder oss av Läkare Utan Gränser, då det finns många organisationer som gör ett helt fantastiskt jobb och vi vill oberoende att kunna stödja flera av dem. Till exempel samlade vi in pengar till svenska Röda Korset för flyktingkrisen i september förra året.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera