Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ett nytt sätt att se på ekologi

TEXT Johan Wallén
Annons

Se bidragen i kategorin Information för Designpriset 2009, och lägg din röst på det bästa bidraget. Läs också bedömningsgrunderna.

Identitet Print – Förpackning
Svenska Designpriset Guld: ICA I Love Eco
Byrå: Identity Works
Designer: Johanna Karlsson
Creative director: Karin Af Malmborg
Kund: Ica
Motivering: "En enhetligt och tydlig förpackningsdesign som sticker ut i hyllorna. Lekfullt och annorlunda för livsmedelprodukter."

Karin Af Malmborg, berätta om förpackningen och hur den kom till
– Första delen av uppdraget bestod av ett större strategiarbete som lade grunden till hur Ica ska jobba med ekologi, hur ekologiskt på Ica ska upplevas. Strategiarbetet hjälpte oss att definiera arenan: Ekologiskt på Ica ska var modernt, attraktivt, personligt och fräscht. Sen tog vi fram fyra olika konceptvägar som svarade mot det. Den konceptväg som kändes starkast valdes och med den som grund tog vi fram förpackningsdesignen.

Varför är namnet på engelska?
– Från början var det på svenska, ”jag hjärta eko”, men eftersom det skulle släppas i både Sverige och i Norge och eftersom det är ett väldigt känt uttryck tyckte vi att det funkade bättre med engelska.

Varför vann er design pris, tror du?
– Fantastiskt attraktiva förpackningar kombinerat med ett eget sätt att attackera ekologi på. Förpackningar som ger ett mervärde; man vill gärna synas med dem, lägga dem på bandet och ha dem hemma i sitt kök. På det sättet har vi förflyttat synen på vad ekologi kan vara.

Hur lång tid tog arbetet?
– Drygt två månader för hela processen.

Vad har priset betytt för dig?
– Det är alltid roligt att få pris, men den kommersiella framgången med konceptet är ännu roligare. Ica ökade sin försäljning av ekologiska produkter med 50 procent under 2008.

Vad jobbar du på just nu?
– Jag jobbar just nu med Cloetta, Ica, Pernod Ricard, Lantmännen och Zeta. Arbetet med Bromma Center, som öppnar nästa år är också i full gång. Även flera spännande uppdrag inom digital identitet väntar.

Har du några favoriter inom svensk förpackningsdesign just nu?
– Jag har inga tydliga favoriter just nu. Men Stadiums nya identitet imponerar stort; det har blivit en otroligt stark och konsekvent helhet tycker jag.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera