Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Farewell-App-Screens Farewell-app-Stockholm_Design_Lab Farewell-Office-Overview Farewell-Welcome-Screen Farewell.today-All-devices

Färgglad logistik från SDL

TEXT Camilla Buch

Farewell är verktyget som ska effektivisera i logistikbranschen utan att vara grått och tråkigt.

Bakom den molnbaserade plattformen för digital logistik, Farewell, står Break A New Ground, BANG, och Stockholm Design Lab, SDL. Det nya verktyget ska hjälpa till att effektivisera i logistikbranschen och öka kapaciteten. SDL har tillsammans med BANG tagit fram namn, varumärkesstrategi- och plattform till visuell identitet, webb- och appdesign, samt kommunikation.

– I dag kan två tomma lastbilar åka till samma stad för att hämta upp en halv last var och sen vända tillbaka till samma slutdestination. Om kapacitetsutnyttjandet hade varit mer transparent på en öppnare marknad, tillsammans med bättre planeringsverktyg, hade detta inte behövt uppstå, säger Joakim Lundborg, grundare av BANG.

Tanken med Farewell är att lättare mäta faktiska utsläpp, planera optimala rutter för förare, samt följa trafikutvecklingen. Färgsprakande grafik och en modern, responsiv webbsajt är kanske inte det första som en kommer att tänka på när en hör ordet logistikverktyg, men enligt SDL har de arbetat för att visa på att appar för B2B inte behöver vara gråa, krångliga eller tråkiga.

– Farewell är en utmanare. För särskilja det nya varumärket från en i övrigt grå industri valde vi att skapa ett självsäkert grafiskt uttryck som bygger på starka färger, ett illustrationsspråk som tar utgångspunkt i funktionaliteten i programvara där alla ordrar är prickar, och en elegant och modern typografi. För oss handlade detta uppdrag om att tillsammans med Farewell sätta en ny standard för logistikbranschen – inte enbart när det gäller mjukvaran och dess funktionalitet, utan också genom att skapa ett varumärke folk attraheras av, säger Edvard Scott, digital director på Stockholm Design Lab.

– Vi är mycket stolta över att, tillsammans med Farewell, sätta en ny standard för transportbranschen och bidra till att minska dagens enorma, onödiga utsläpp, säger Karin Blomberg, strateg på SDL.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera