Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
11573

Festivalaffischer: Way out West

TEXT Sara Wilk
Annons

Bakom den uppskattade profilen står designbyrån Leon & Chris och formgivarna Leon Martinsen och Christoffer Höring. Festivalen är ganska ny på arenan, men den lockar ändå en besökarskara på flera tiotusental varje år och har lyckats att göra några rejält lyckade bokningar.


Robyn, en av artisterna under festivalen 2011, med de uppskattade fågelvingarna. (Foto: Magnus Klackenstam)

– Way out West står för en lite äldre publik som uppskattar musik och tycker att festivaler är fantastiskt, men som inte vill rulla runt i leran och bo i tält. Det är en av Sveriges mest välkända festivaler och det finns en viss folklighet i det, säger Leon Martinsen när vi har slagit oss ner på Leon & Chris kontor på pittoreska Bastugatan i Stockholm.

Att ha en så pass genomtänkt och bred grafisk profil som festivalen faktiskt har, är något som har växt fram genom åren. När Leon & Chris började arbeta med Luger, som anordnar Way out West, för ungefär fem år sedan, lades det största krutet på affischen som sådan. Det var där det grafiska arbetet började och resten av materialet arbetades i stort sett fram utifrån den.


Affischerna anno 2009.

– Det började som renodlad festivalform, en affisch, rakt upp och ner. Det var den marknadsföringen som fanns från början. Visst gjorde vi lite andra grejer också, men det var egentligen sekundärt, säger Leon Martinsen.

– Luger har utvecklats, vi har utvecklats och festivalen har vuxit. Kommunikationssamhället ser annorlunda ut nu än vad det gjorde för fem år sedan, säger Christoffer Höring.

Det första konceptet som Leon & Chris utvecklade för Way out West hade sin utgångspunkt i den urbana oas som Slottsskogen utgör. Trots att den breder ut sig strax intill Sahlgrenska sjukhuset, ganska nära centrum, är stadens brus ändå på något sätt långt borta.


Och så här såg de ut ett år senare, alltså under 2010.

– Eftersom det är en stadsfestival som äger rum i en skog byggde vi mycket kring skogskänslan för att få en känsla av natur. Men under 2010 bröt vi av lite och utvecklar nu konceptet från gång till gång, säger Leon Martinsen.

Under de senare åren är det Leon & Chris som har haft det övergripande ansvaret för all grafisk kommunikation. I mångt och mycket arbetar de fram idéerna och koncepten i nära samarbete med de informationsansvariga på Luger. Men allt eftersom har utgångspunkten för koncepten förändrats, från att ha sitt epicentrum i affischen, till att bestå av en mer övergripande idé.

– Hur vi arbetar idémässigt har förändrats. Vi har flyttat vårt tankesätt från det fasta posterformatet till något mer basalt: vad är idén och hur uttrycker vi den på bästa sätt, säger Christoffer Höring.


Kanye West var också ett av dragplåstren under 2011.

I och med det har även konceptet förändrats jämfört med det ursprungliga. Under 2010 var det visserligen återigen växtligheten som dominerade. Men under förra året syntes fågeltemat, med illustrationer av färggranna fågelfjädrar signerade Lina Bodén, som blev hyllat och uppmärksammat. Leon och Christoffer berättar att idén hade sitt ursprung i flyttfåglar, att artisterna var ett slags omvända sådana som för några dagar samlades i Göteborg för Way out West.

Genomgående för de senaste årens affischer är att ett organiskt mönster återkommer. Årets postrar är inget undantag. Men den här gången är ett kubistiskt mönster grunden till den organiska formen. Det är, liksom under förra året, skapat av Lina Bodén och det snirklar sig fram i bakgrunden och förankrar uttrycket. Samtidigt som säkerställer det att affischerna sticker ut från konkurrenternas på populära affischeringsställen runt om i städerna.

– Utgångspunkten kommer från kubismen och kubisternas angreppssätt när det gäller att visualisera saker. Det vi har gjort hittills är ett slags kubistiskt mönster, men vi vill att det ska kunna gå vidare och bli väldigt levande former av det, säger Leon Martinsen.

– Det är ett formspråk som känns abstrakt och glädjefullt. Det innehåller många färger och är ganska maximalistiskt på det sättet. Ändå blir det ett slags reducerat formspråk tillsammans med den typografi vi jobbar med, som är ganska hård, och rakt upp och ner, fortsätter han.


Årets affischer med det kubistiska mönstret signerat Lina Bodén.

Typografin har alltid varit en viktig del av affischens och trycksakernas uppbyggnad. För att få fram det bästa resultatet tillsammans med de organiska mönstren har de använt typsnittet Estilo, som de också ritar om efter behov. Det är en flexibel lösning, eftersom det gör att de lätt kan ändra om i trycksakerna då nya band presenteras under arbetets gång.

– Vi ville ha ett typsnitt som har ett starkt uttryck och som är både hårt och levande. Varje gång vi skriver ett bandnamn så förändras det, beroende på hur stor yta det ska ta upp och vilka andra band som står i förhållande till det. Det kan helt enkelt förändras beroende på sammanhanget, säger Leon Martinsen.

Den grafiska utformningen är ett nära samarbete med arrangören Luger så att festivalen kommuniceras på rätt sätt från år till år. Kanske är det också det resonemanget som gör att affischerna har fått så mycket uppmärksamhet.

– Många festivalers form uttrycker inte den känsla som festivalen har. Jag tror att det är vad som gör att Way out West får den där extra lilla edgen. Det är en grym festival, säger Leon Martinsen.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera