Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fokus på hjärtefrågan

TEXT Camilla Buch

Hjärtebarnsfonden tog ett steg mot det anatomiska och vuxna i sin nya grafiska identitet.

Annons

Två barn som håller hand med varsitt symboliskt hjärta utanpå kroppen. Så såg Hjärtebarnsfondens logotyp ut innan kommunikationsbyrån Milk kom in i bilden. Organisationen började som en föräldraförening för att föra barnens talan på sjukhusen, men under 40 år har mycket förändrats.

– Vi har haft några olika namn och med olika logotyper, berättar Gunnar Skarland som inte bara är en Hjärtebarnsförälder utan också art director på Milk, och fortsätter:

– Vi arbetade med att utreda namnfrågan, och det tog ett par år att landa i någonting. Till slut valde vi Hjärtebarnsfonden – det är lätt att känna igen och förstå vad vi gör eftersom det finns liknande organisationer med liknande namn, som Cancerfonden och Hjärt- och lungfonden.

När namnet var satt var det dags att ta fram en ny logotyp. Arbetet blev ett pro bono-jobb för Milk eftersom Gunnar sitter i styrelsen för Hjärtebarnsfonden, men sedan dess har det utvecklats till ett större, betalande jobb.

– När vi hade jobbat fram den nya logotypen började vi fundera på om vi inte skulle ta ett övergripande tag om identiteten också, och nu har vi börjat titta på webb och annonsering, berättar Gunnar.

Den gamla logotypen med barnen passade organisationen när den började, men mycket har hänt inom sjukvården de senaste 40 åren. Målgruppen för Hjärtebarnsfonden har förändrats, och det behövde reflekteras i den nya identiteten.

– Målgruppen är ju inte bara barn längre. Många fler överlever medfödda hjärtfel i dag än för 40 år sedan, vilket gör att vi pratar till föräldrar till barn med hjärtfel, men också vuxna som lever med hjärtfel eller har blivit återställda – och det måste kännas som deras organisation också, berättar Kristofer Salsborn, art director på Milk.

Hjärtebarnsfondens nya logotyp.

Den nya logotypen är enklare, men har minst lika mycket symbolik. I två olika nyanser av rött ser vi två sammanflätade händer som tillsammans liknar ett anatomiskt hjärta. De röda nyanserna symboliserar det syrefattiga blodet som kommer in i hjärtat och det syrerika som pumpas ut.

– Vi pratade om det anatomiska hjärtat tidigt i processen. Ordet hjärtebarn betyder någonting annat för de familjer som inte har barn med hjärtfel, och vi ville inte förstärka den symboliken med det stiliserade symboliska hjärtat, berättar Kristofer.

Men det är inte helt lätt att implementera en ny identitet i en organisation med 13 olika föreningar. Hjärtebarnsfonden är enligt Kristofer väldigt nöjd med den nya identiteten, men Milk har valt att hålla verktygslådan stram, med få färger, typsnitt och grafiska element.

Den gamla logotypen.

– Ger vi 5-10 alternativa färger så kommer alla de alternativen användas. Vi kommer att behöva bredda färgskalan i framtiden, men i dag håller vi i tyglarna, säger Kristofer.

Även bildmanéret kommer att uppdateras, men det finns viss problematik när det kommer till att ta fram en bildbank, påpekar Gunnar Skarland.

– Dels kan det vara svårt att få till den varma känslan vi vill komma åt i de sjukhusmiljöerna, men det finns dessutom fotoförbud på flera av dessa avdelningar. Många av de bilder vi använder i dag har tagits av glada amatörer, av föräldrar som fotat deras barn. Nu försöker vi strama lite även på den punkten, men det arbetet kommer att ta tid.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera