Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13645

Förpackning och innovation

TEXT Camilla Buch
Annons

PACSEM är en tvådagarskonferens om förpackning och innovation som hålls i Karlstad 12-13 mars. Packaging Arena samlar representanter från hela förpackningskedjan för att inspirerande presentationer. Framtidskonsumtion och e-handel är ett av många fokus för dagen.

– Förpackningsbranschen är ständigt på jakt efter smart design och optimerade lösningar och det handlar inte bara om att skapa uppmärksamhet i hyllan. Idag väger hållbarhetsaspekterna tungt och det finns stora kostnader att spara genom smart design. Det har också blivit viktigare för företagen att ta hänsyn till användaren för att hitta konkurrensfördelar. Det kan vara smarta lösningar som underlättar vardagen exempelvis, eller helt andra värden. Designers är kreativa och nytänkande och jag är säker på att förpackningsbranschen skulle må bra av fler designers tidigt i utvecklingen av nya innovativa produkter, säger Sandra Eriksson, vd Packaging Arena.

Innventia och Tomorrow Machine är några av de som kommer att stå på scenen under konferensen. CAP&Design har skrivit om deras Sustainable Expanding Bowl tidigare, och nu har vi pratat med Hanna Billqvist från Tomorrow Machine om vad de kommer att prata om på konferensen.

– Vi kommer prata om samarbetet mellan forskare och designers, fördelarna med att kombinera kunskapen hos forskare med kreativiteten hos designers och varför det är ett viktigt sätt att arbeta på för att ta fram nästa generations hållbara lösningar. Resultatet av samarbetet är ’Sustainable Expanding Bowl’ – en självexpanderande förpackning för frystorkad mat. En förpackning som kombinerar två olika aspekter av hållbarhet, den sparar plats under transport genom att vara komprimerad samtidigt som den är gjord helt i ett biologiskt nedbrytbart material.

När det kommer till nya förpackningskoncept är hållbarhetsaspekten ett stort fokus för Tomorrow Machine.

– Idag räcker det inte bara med att byta ut ett omiljövänligt material mot ett mer miljövänligt, vi måste tänka flera steg längre, och kombinera olika aspekter av hållbarhet. Tekniken finns men vi måste börja applicera den i faktiska produkter. Det händer väldigt mycket intressanta saker inom förpackningsbranschen just nu, samtidigt som förpackningar är en av de absolut största miljöbelastningarna. Därför behövs det fler kreatörer som kan förändra och bidra till nyskapande lösningar.

Tatiana Butovitsch Temm från Ampersand är en annan talare på PACSEM. Ampersand arbetar med kunder för att upptäcka nya affärer genom att se mångfalden hos kunderna.

– Vi arbetar med kunder som inte tror att alla konsumenter är vita, medelålders män. Den nya köpkraften finns på annat håll, och den köpkraften måste inkluderas i tänket, säger Tatiana.

Enligt Tatiana är det viktigt att se övergripande på konsumentkretsen, och ha bättre tänk när det gäller genus, etnicitet och ålder.

– Många marknadsundersökningar slutar till exempel vid 49 års ålder. Slutar man konsumera då? Nej.  

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera