Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fyra spel, fyra formspråk

TEXT Camilla Buch

I mitten av februari hölls Press Day Stockholm på Parkliv i Sundbyberg, ett event för att samla svenska spelutvecklare och streamare. Vi åkte dit för att titta närmare på några av spelens formgivning.

Annons

Under eftermiddagen samlades skaparna till 14 olika spel med olika färg och form – däribland dessa fyra.

Konceptskiss från Future Unfolding.
Konceptskiss från Future Unfolding.
Screenshot från Future Unfolding.
Screenshot från Future Unfolding.

Future Unfolding
Ett actionäventyr sett från ovan. Spaces of Play har skapat ett spel som helt går ut på att upptäcka världen du befinner dig i. För att skapa en dynamisk värld precis så som de ville ha den var de tvungna att göra en helt egen spelmotor. För att skapa en känsla av djup trots att spelaren ser allt ovanifrån valde de att arbeta på samma sätt som man gör med shadow art. Alla animationer skapas i 2D, men karaktärer och djur animeras från två olika perspektiv: uppifrån och från sidan. De kombineras sedan för att skapa en 3D-modell av en karaktär som ser ut lite som en skulptur. 3D-modellen används sedan för att skapa skuggor.

– Shadow art i sig är inte nytt, men när man applicerar det på ett nytt fält kan man skapa något som känns nytt och annorlunda. Att göra på det här sättet gör att vi som små utvecklare kan göra något som sticker ut utan att ha ett massivt team bakom oss, säger Andreas Zecher som jobbar med business och utveckling på Spaces of Play.

Bild från Hypnopolis.
Bild från Hypnopolis.

Hypnopolis
Här får du som spelare uppleva en konstant föränderlig stad utan texturer. Hypnopolis är ett minimalistiskt spel som går ut på att spelaren upptäcker staden från en gondol som flyter på vad som verkar vara moln. Jonathan Hise Kaldma är formgivaren och utvecklaren bakom spelet, han skapade ett eget programmeringsspråk, Trig, för att att generera staden efter varje sväng du tar. Staden ser alltså aldrig likadan ut, och du kan aldrig komma tillbaka till där du började.

– Jag valde att arbeta med det minimalistiska, dels för att det är en stil jag gillar och dels för att visa att man kan skapa närvarokänsla med små medel. Jag planerar att släppa spelet för VR, och tanken är att det ska kännas som att vara i en främmande stad. Som att du går runt planlöst och hittar skönhet i det lilla, säger Jonathan Hise Kaldma.

Pavilion.
Pavilion.
Pavilion.
Pavilion.

Pavilion
Detta är ett pusselspel i äventyrsform. En spelar i fjärde person och ska genom att interagera med omgivningen på olika sätt hjälpa och guida spelets huvudkaraktär att ta sig vidare. Världen i Pavilion är framtagen på ett helt annat sätt än de två tidigare spelen i den här listan. I dem genereras världen automatiskt medan världen i Pavilion presenteras i form av stora minutiöst detaljerade 2D bilder skapade i Photoshop, med ett isometriskt rutnät som grund.

– Pavilion är ett atmosfäriskt spel helt utan text, så spelaren måste själv utforska miljöerna och observera karaktärens beteende för att ta sig vidare, berättar Rickard Westman, medgrundare och art director på Visiontrick Media som skapat spelet.

Screenshot från Rain of Reflection.
Screenshot från Rain of Reflections.
Screenshot från Rain of Reflection.
Screenshot från Rain of Reflections.

Rain of Reflections
Till skillnad från många andra rollspel som spelas ur spelarens perspektiv, är Rain of Reflections mer filmiskt fokuserad. Spelet tar dig genom en dystopisk framtid där du driver storyn framåt från tre olika karaktärers perspektiv.

Vi ser det lite som att vi målar upp spelets miljöer på olika dukar, och att karaktärerna rör sig från duk till duk genom spelet. Vi känner att vi på så sätt kan hedra kompositionen bättre, för att ge en tydligare överblick och arbeta in fler detaljer som annars försvinner i ett spel där kameran följer karaktären slaviskt, berättar Victor Leijonhufvud, grundare och game director på Lionbite som skapat spelet.

Magasinet

magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera