Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Geektown – kommunikationsbyrån utan kunder

TEXT Billy Ekblom
Annons

Jag har slagit mig ned tillsammans med tre kvinnor på ett knökfullt café i närheten av centralstationen i Stockholm. Iklädda matchande jackor med ordet ”Geektown” oblygt präntat över ryggen är de ivriga att få berätta sin historia. Att de kommit ned från Luleå för att göra en pitch. Historien om hur de träffades och varför de jobbar som de gör. Varför de kallar sina kunder för invånare.

Geektown är en kommunikationsbyrå baserad i Luleå. Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson möttes på Luleå tekniska universitet 2008, där de studerade mediedesign tillsammans.

 – Det är en mycket bra, bred utbildning för dem som vill arbeta med reklam på ett eller annat sätt. Hade vi inte gått där hade vi inte funnits, säger Kristin Lindqvist.


Foto: Viveka Österman

  • ”Tanken med loppan var att den skulle aktivera målgruppen, vara interaktiv och vara ett effektivt verktyg i fråga om att kommu-nicera med målgruppen, som var studenter. Informationen som finns under flikarna är kort och skriven på ett lekfullt sätt. Loppan är ett exempel på hur vi löst ett problem hos företagen, så att de kan synas tillsammans, kommunicera på rätt sätt och samtidigt uppfattas som lättillgängliga med en trycksak som är allt annat än traditionell.”

Redan under studietiden insåg de att de arbetade bra tillsammans. Att de ville få ut ungefär samma sak med sin kreativitet och att de kom med ungefär lika galna idéer. Tre år senare startades Geektown Kommunikationsbyrå.

 – Vi har skapat vår egen kultur inom företaget. Vi sätter gränserna för vår verksamhet och styrs inte av någon förutom oss själva, säger Veronica Ruthberg.

Geektown är noga med att påpeka att de är riktiga nördar. Det är en del av arbetet med deras eget varumärke, och ligger enligt dem själva mycket nära sanningen.

 – Absolut, att vara nörd är inget vi skäms för. Tvärtom. Alla tre har sina egna geek skills som kommer till nytta i arbetet. Frida lär sig nya saker väldigt snabbt och är en fena på att leta information på nätet. Kristin bidrar med mängder av galna idéer, men är samtidigt den som håller ordning på allt. Jag själv skriver snabbt och bra, och har stenkoll på vad som händer i omvärlden, säger Veronica Ruthberg.

Många av idéerna får de från spelvärlden, som de tillbringar olika mycket tid i. Frida är den största spelnörden.

 – Det är okej att ta en spelpaus under dagen, säger hon.

 – I stället för en vanlig tvåfika sätter vi oss tillsammans och lirar lite Wii, säger Veronica Ruthberg.


Foto: Viveka Österman

  • ”Tillväxtverket kom till oss och ville öka kunskapen om nya möjligheter på arbetsmarknaden – entreprenörskap inom vård och omsorg. Diagnos: Framtid blev vår lösning. En framtidsbar med frågor och svar fanns i direkt anslutning till ett Fia med knuff i storformat. Dessa insatser marknadsförde ett seminarium på Umeå universitet som ingick i samma koncept. Koncept, innehållande illustration, affisch, flyer, text för affisch, flyer och sociala medier samt event togs fram.”

Geektown ser även arbetsgången som ett spel. Hinder ska hoppas över, delmål klaras av och nya nivåer uppnås.

 – Vi har inga kunder. När vi presenterar oss för uppdragsgivarna brukar de först bli lite förvånade när vi säger det. Våra uppdragsgivare blir så mycket mer.

Det börjar bli dags att förklara varför Geektown har fått sitt namn.

Geek står för att de är specialister och kan sitt område väl. Dessutom är Veronica, Frida och Kristin intresserade av detaljerna i varje projekt. Så att de uppfattas som nördiga. Town står för gemenskapen de vill ha med sina kun… nej, förlåt, invånare.

Geektown är därför en fiktiv stad där alla uppdragsgivare sedermera hamnar. Där finns serietek, en bokhandel och borgmästaren Berta. Hon är en cool, kaxig tjej. Berta är en mix av tjejernas personligheter.

 – Det är medvetet, såklart. Genom att inkludera kunderna i en gemenskap under och efter samarbetet för man en dialog som kommit att bli uppskattad. Invånarna återkommer till oss med nya uppdrag. Det har blivit eftertraktat att få en nyckel in till staden, berättar Veronica.


Foto: Viveka Österman

  • Musikensemblen Norrbotten Neo kontaktade Geektown för att skapa ett internationellt gångbart marknadsföringsmaterial, som skulle sälja dem både i Sverige och utomlands. Geektown gjorde en svart cylinder med ett mönster som går i linje med Neos stil. I botten på cylindern ligger Neos eget specialframtagna te, samt en cd-skiva med deras musik. Geektown beskriver resultatet som ett kreativt ­alternativ till en broschyr.

Enligt Geektown spelar det ingen roll hur stora kunderna är eller hur börsen ser ut. Alla invånare är lika mycket värda i Geektown. Och transparensen är viktig. Enligt Veronica Ruthberg är de mycket noga med att vara öppna med arbetsgång och dialogen med invånarna.

De tre nördarna jobbar med alla som är villiga att ta ut svängarna lite. Det krävs att invånarna vågar göra något annorlunda för att fånga folks uppmärksamhet*.

 – Nyligen arbetade vi med Tillväxtverket. Det handlade om en kampanj som riktar sig till alla som studerar vård och omsorg. Som en del i konceptet finns bland annat affischer där studenterna får riva loss bitar med information i form av qr-koder som är kopplade till event med webbadresser på. Hur kul är inte det? säger Frida Larsson.


Foto: Viveka Österman

En gång fick Geektown i uppdrag att göra en informationsbroschyr för nya studenter på Luleå tekniska universitet. I stället för ett pappersark som knycklas ihop och slängs, valde de att göra informationen som en loppa. Alltså den typen de flesta av oss lekt med som barn. Sju aktörer var beställare, och i loppans flikar fick de en yta för att berätta vilka de var och vad de ville. När loppan gjordes skrevs texten med inspiration från Twitterinlägg. De har även gjort ett programblad för en miniopera. Det formgavs som en box, där insidan bildar ett rum som ska föreställa operans scen.

När Geektown inte månar om sina invånare eller skapar nya kampanjer, driver de även en skola, Geek Academy. Den drivs i nära samarbete med näringslivet, och erbjuder såväl kurser som föreläsningar kring branding, sociala medier, rörlig grafik och bildbehandling. Dessutom vill nördarna expandera. I början av februari flyttade de från Gamla Kurirenhuset till Gamla Hamnkontoret i Södra Hamn i Luleå.

 – Vi ser stora möjligheter att växa och utvecklas. Med utsikt över Södra Hamn, under takåsarna växer nya nördiga idéer fram, säger Veronica Ruthberg.

Geektown listar sina favoritspel:

  • Bulletstorm. ”Vi nördar går igång på detaljrikedomen och alla de kreativa alternativen i spelet.”
  • Borderlands 2. ”En flykt från verkligheten som ger oss småstadstjejer en chans att smaka på ett liv med några fler kulhål genom hästsvansen.”
  • Sims 3. ”Som med en kommunikationsstrategi är det viktigt att fundera ut vem du vill vara och vem du vill bli – och på vilket sätt.”
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera