Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
41055

Göteborgs arenor får ny identitet

TEXT Sara Wilk

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver tio arenor i Göteborg, från jättar som Ullevi och Scandinavium till mindre som Wallenstamhallen. Nu lanserar de en uppdaterad grafisk profil som tagits fram i samarbete med CP+B.

Annons

GotEvent_01

– Uppdraget var att skapa en enhetlig bild av Got Event, eftersom den varit minst sagt spretig tidigare. Vissa av arenorna är historiska, och sedan finns det arenor som folk inte känner till. Vissa får mycket kärlek, och vissa får ingen kärlek alls, säger Kristian Hallberg som är design director.

– Det här arvet, arenornas uttryck, ligger nära folks hjärtan och det kan vara känsligt att förändra det – speciellt om man är supporter. Arenorna är utspridda över hela Göteborg och ska erbjuda upplevelser för alla, oavsett om man är infödd göteborgare eller turist. Då arenorna kan ses som en stor del av vår stadsbild, betyder det att man bör ta sig an denna typ av projekt med största lyhördhet och respekt, konstaterar Anders Olausson som är art director.

Men efter 17 år med samma identitet var det alltså dags. Förutom en enhetlig bild var målet med arbetet också att svetsa samman personalen, få dem att känna att de jobbar på samma företag även om de är placerade på olika platser.

GotEvent_04

Och i lösningen har CP+B höjt just Got Event som moderbolag och samlat alla arenor under dess paraply. I briefen efterfrågades därtill textbaserade logotyper. De olika arenorna har fått just det. Men i profilen syns också en symbol som bekräftar Got Event som avsändare.

– Symbolen kommer ur de ord som företaget vill ska vara vägledande för sin tonalitet: energi, folklig, modern och förtroende, säger Kristian Hallberg.

Typsnittet som används i ordbilden för Got Event är en omritad version av PX Grotest, där utvalda bokstäver ersatts av specialritade versioner. Dessutom har typsnittet ett O som visuellt flörtar med en arenabyggnad, konstaterar de. För respektive arenas ordmärken, och även som vardagssnitt, valdes Proxima Nova.

– För en del göteborgare kan det nog historiskt sett vara känsligt att samtliga arenor ska ses som “lika viktiga”. Men Proxima Nova är ett ganska enkelt och brett typsnitt. Genom att använda dess alternativa glyfer får vi en fin harmoni ihop med Got Events ordmärke. Vi kände att det har en modern klang utan att vara trendigt, och dessutom är det extremt följsamt digitalt. För oss bildar det en folklig typografi, säger Kristian Hallberg.

Färgerna i den nya grafiska profilen baserades på ett urval från Göteborgs Stads färgpalett. Men designduon har också lagt till ytterligare ett grafiskt verktyg, något de kallar kulisser – färggradienter som kan användas för att skapa ett varierat uttryck.

GotEvent_02

– Det kom fram tidigt när vi skissade. Vi tittade på en massa foton tagna på och i arenorna, och i dem fann vi massvis av otroligt vackra himlar, belysningar och färgsprakande sken – just dessa färgkombinationer valde vi att föra vidare i själva identiteten. Vi tog bilderna, mappade färgerna och mixade ihop dem så att det blev jättefina gradienter. Tanken är att man ska kunna använda dem som backdrops eller som filter i kommunikationen. Det är ett annorlunda sätt att ge Got Event och alla arenor en egen kuliss, som dessutom förstärker deras identitet, berättar Anders Olausson.

Ett viktigt del av kommunikationen är taglinen ”Magiska ögonblick”, som hänvisar just till de olika evenemangen som äger rum på arenorna.

– Ska man vara lite krass så är Got Events produkter faktiskt bara några stora cementklumpar, men om man istället vänder på det så är det just dessa historiska byggnader där man får sjunga Fear of the dark ihop med Iron Maiden och heja fram vårt fantastiska damlandslag, säger Kristian Hallberg.

GotEvent_03

– Den upplevelsen du får på en arena går inte att jämföra. Och för att skapa unika upplevelser krävs unika platser, konstaterar Anders Olausson.

– Det är rätt uppenbart att det blir magiskt när Håkan Hellström spelar på Ullevi. Men det kan vara minst lika magiskt när dottern tar simborgarmärket i Valhallabadet. Och den sprudlande känslan ville vi helt enkelt ta vara på och visualisera, tillägger Kristian Hallberg.

I dagsläget har den nya hemsidan, som tagits fram i samarbete med Creuna, lanserats och små förändringar syns redan på arenorna. Planen är att rulla ut den nya identiteten löpande under de kommande åren, och arbetet görs främst inhouse av Got Event.

GotEvent_05

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera