Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
10003

Grafisk design behöver ingen jämställdhetsplan

TEXT Per Torberger
Annons

Med jämna mellanrum höjs röster som kräver en större variation i uttrycken för svensk grafisk design. Rösterna är desamma som fick Föreningen Svensk form att helt sluta med sin utmärkelse Utmärkt Svensk Form för ett antal år sedan – en utmärkelse som ersatts med den betydligt blekare och meningslösare Swedish Design Award.

Men dessa åsikter bygger helt på en felaktig bild av design och missriktad välvilja. Grafisk design behöver ingen jämställdhetsplan – lika lite som all annan design.

Ofta motiveras kraven på ökad variation av att designen måste spegla samhället med alla sina fasetter bättre. Framför allt riktar kritiken in sig på att de nya kulturella intryck som följer med nyblivna svenskar också måste få sin plats och representation i designen.

Det är en välvillig idé, som ändå är helt fel. Svensk design är – precis som andra länders design – ett resultat av samhället redan i dag. Design formas av samhället, men inte av direkta påbud, utan av de strömningar som finns inom alla olika samhällslager. Så visst kan svensk design ses som blodfattig, stram och tråkig, präglad av den svenska oviljan att sticka ut. Men den kan också ses som demokratisk, fokuserad och tillgänglig, präglad av idéer om jämställdhet, universalism, om neutralitet och om minsta gemensamma nämnare. Är inte det rätt bra – egentligen?

För svenska företag och designbyråer handlar det också om ren överlevnad att hålla en tradition av svensk design vid liv. Svensk design resonerar med en stor del av de svenska konsumenterna, och är därför ett kommersiellt klokt val. Att ett lokalt tilltal är viktigt i kommunikation är möjligtvis en hemlighet för alla som inte arbetar professionellt med just kommunikation, men bara för dem.

För designbyråerna blir också det svenska uttrycket, om vi nu ska kalla det så, ett konkurrensmedel på den internationella marknaden. Det passar inte alla, men det ger en säljbar skillnad i utbudet.

Så nästa gång du träffar på någon som klagar på likriktning i den svenska designens uttryck, förklara – vänligt men bestämt – att det är alldeles utmärkt det. Är det ett för svagt argument, testa att berätta att visst, även om det finns en stark linje, finns det mycket som avviker också. Funkar inte det, nämn några av dem som använd påbudsdesign för sitt samhällsbygge – som Stalin och Hitler.

Har du fortfarande ”fel”, lägg ner. Vissa krig går inte att vinna. Det upptäckte redan Galileo Galileo.

Vad tycker du?

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera