Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13615

Han är Adobes ansikte utåt

TEXT Camilla Buch
Annons

”I am the New Creative” är Adobes nya kampanj där kreatörer får visa upp sina verk för Adobes publik en vecka i taget. Kreatörerna väljs ut från Adobes Behance-nätverk, och tanken med kampanjen är att kreatörerna får fri exponering inför Adobes internationella publik, och att Adobe kan hylla och uppmärksamma kreatörer som anpassar sig till den nya tidens skapande.

– Art Directors blir animatörer. Grafiska formgivare blir web designers. Illustratörer är nu även fotografer som är redigerare, som även spelar in film. Det är den nya tidens kreatörer, säger Mariah Andén, Nordisk marknadschef på Adobe, i ett pressmeddelande.

Veckans kreatör är frilansande Markus Magnusson från Malmö, som arbetar med animation, illustration och rörlig grafik.

– Jag ser det som nödvändigt att visa upp det man gjort, annars skulle internet vara bra trist. Det är också ett bra sätt att checka av det jag gjort. Gillar folk mina arbeten och delar dem vidare ligger jag rätt i stilen, säger Markus Magnusson, i ett pressmeddelande.

– Det känns skitkul att vara Adobes ansikte utåt. Blev helt tagen på sängen när Michael Chaize på Adobe Cloud hörde av sig. Gillar även att Adobe har valt en blandad kompott av kända och lite mindre kända designers som mig själv. Det är som sagt aldrig fel med lite extra publicitet när man kör för sig själv, berättar Markus för CAP&Design.

– Vi tycker att Markus har en fantastisk portfolio och genom Behance kan vi se att det är många som tycker som vi. Han är ett lysande exempel på den nya tidens kreatör, säger Mariah Andén till CAP&Design.

  • CB: Hur fick du idén till bilden som kommer synas på Adobes hemsida?
  • MM: Det var ren lekstuga om jag ska vara ärlig. Hade precis suttit med en liknande tegelväggs-illustration när Adobe hörde av sig.

Markus hade dock inte alltid tankarna på animation och illustration, han är utbildad kock från början.

– Jag hann med att jobba två år som afterski-kock i de norska fjällen innan jag insåg att det var roligare att flytta runt pixlar på skärmen, berättar Markus.

Efter de norska fjällen läste Markus tre år Medieteknik på Blekinge Tekniska Högskola, sedan flyttade han till London där han fick jobb på den numera nedlagda motionbyrån Superfad.

– London var en grym tid, den staden formligen kryllar av talanger, men småstadskille som man är valde jag att flytta tillbaka till Skåne för att satsa lite på egna projekt. Jag har även hunnit med ett par svängar i Belgien och för ungefär ett år sen bestämde jag mig för att gå frilans efter att ha jobbat tre helt grymma år på Ustwo i Malmö. Så nu är jag här, och kör mitt eget race, säger Markus.

Markus har arbetat illustration, animation och rörlig grafik i drygt 7 år, och han berättar att han under den tiden haft flera olika faser.

– Allt från Josef Muller Brockman till stop-motion film har passerat min radar. Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag älskar att göra djupdykningar i nya stilar och olika medium för att sedan hitta något jag kan utnyttja i mitt eget berättande och formspråk. Man kan nog se det på några av mina senare animationer där det visuella är väldigt grafiskt och avskalat medan rörelserna är mer inspirerad av traditionell organisk animation.

På senare tid har Markus arbetat mer och mer med illustrationer med enkla, avskalade figurer. Bland annat för att det är mer kontrollerat.

– Jag tycker det finns något vackert med förenkling, det är liksom lite en konst i sig. Dessutom så är det mera kontrollerat och sparar mig produktionstid som jag hellre lägger på själva berättandet.Hade en period där jag försökte mig på en lite mera detaljerad stil men jag märkte snabbt att mina idéer aldrig tog sig förbi storyboardstadiet.

Han berättar att hans drömprojekt vore att få arbeta med Nike, om de hörde av sig och sa ”Här har du 1 år och 1 miljon, gör vad du vill”. Innan det händer har dock Markus ett par andra projekt.

– Jag har en del järn i elden men ett av de mer intressanta projekten jag gjorde nyligen är denna loopande gif-animationen till LoopdeLoop. För de som inte känner till LoopdeLoop så är det en animationsutmaning på nätet där man ställs inför ett nytt tema varannan månad, enda kravet är att animationen loopar. Bara här om dagen skickade en polare mig en 9gag-länk där den hade gått upp på ”hot”- sidan. Visst har man blivit uppskattad inom den egna kören innan men när något går mini-viralt på det sättet blir man sjukt glad!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera