Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
41777

Här är Scanias nya identitet

TEXT Sara Wilk

Lastbilstillverkaren Scania lanserar en ny varumärkesidentitet signerad Brand Union Stockholm. Alla delar har genomgått en förändring – till och med den klassiska symbolen Gripen har uppdaterats.

Annons

a3

Den nya profilen presenterades i samband med lanseringen av Scanias senaste generation lastbilar.

– Det är en tydlig evolution som har handlat om att förbereda dem för en ny tid och den digitala tidsåldern. Vi har jobbat med att förena, förstärka och förädla Scanias varumärke, berättar Dan Herlin som är client director på byrån.

Ett stort fokus för Scania är hållbarhet, vilket speglas i den nya identiteten. Man har till exempel förenklat färgpaletten och introducerat nya jordnära toner av grönt för att bättre kommunicera företagets miljöfokus.

a5

Nytt är också Scania Sans som har ritats från grunden med inspiration från företagets uppdaterade ordbild och lastbilarnas design.

– Brand Unions filosofi för att bygga en stark varumärkesidentitet är att utveckla få väldigt starka varumärkestillgångar, utförda med absolut högsta kvalitet och finish för att med full kraft kommunicera företagets position. Dessutom måste alla assets vara enkla att använda och följa ett tydligt visuellt navigationssystem för att skapa omedelbar igenkänning i alla kanaler. Den nya Gripen, till exempel, är ett extremt fint art work med oerhörd detaljrikedom som stolt kan bära Scanias vision att leda det globala skiftet till ett hållbart transportsystem, fortsätter Dan Herlin.

Den nya symbolen har fått ett tredimensionellt utseende, samtidigt som guldkronan tagits bort. På så vis får symbolen ett levande och mer subtilt premiumuttryck.

– Gripen är Scanias erkända kvalitetsmärke, och i och med den nya designen har symbolen verkligen fått nytt liv. Man kan nästan ta på den, säger Björn Studt som är design director på Brand Union.

a6

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera