Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4032

Hårda paket

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Dvd-Art – Innovation in Dvd Packaging Design är skriven av Charlotte Rivers, som gav ut boken Cd-Art för några år sedan.
Det är lätt att tro att dvd-förpackningar skulle kunna bli samma grafiska design-fetisch som lp- och cd-omslag. Men av bokens intervjuer framgår att dvd:er oftast kommer sist i produktionskedjan, efter filmgrafik, affischer, reklamkampanjer och musik-cd. Så när cd-formgivaren på sin höjd har en bandlogga att ta hänsyn till, är det mesta kreativa jobbet gjort när det ringer hos dvd-designern.

Dvd-Art fylls också till stor del av rätt ordinär design. Det bästa materialet har skapats där det inte har funnits någon förlaga och formgivaren har arbetat direkt mot upphovsmännen. De snyggaste exemplen finns symptomatiskt nog i segmentet musik-dvd.
Det har gjorts en svårbegriplig miss i presentationen. Var är alla menyer som dyker upp i tv-rutan när du stoppar dvd:n i spelaren? I intervjuerna nämns gränssnittsdesignen gång på gång, men det verkar författaren ha förträngt när hon har samlat ihop bildmaterialet. Dessutom är texten riktigt svårläst på rosa-, gul- och blåplottriga bakgrunder.

Om Dvd-art lider av grafiska designeruppstötningar, drabbas läsaren av Rotovisons Successfull Food Packaging Design av ett annat slags kväljningar. Här inleds varje kapitel med en serie bilder på en kvinna som slickar efter rinnande honung, smeker champagnehalsar och suger på en klubba. Bredvid bilden med godisklubban försöker författaren Ben Hargreaves dessutom locka till läsning av det kommande kapitlet med raden »suck 'em and see«. Boken är även i övrigt klumpigt formgiven med grälla färgplattor som tar över de förpackningar som presenteras.

Men bakom detta döljer sig en matig bok om den formgivning som går att likna vid en stortavla längs en motorväg. För precis som bilisten ägnar tre sekunder åt vägreklamen, har matförpackningen bara något ögonblick på sig att fånga vår blick i varuvagnsrejset på stormarknaden.
Utifrån den jämförelsen identifierar Ben Hargreaves ett antal trender inom förpackningsdesign. Till exempel iakttar han hur matkedjornas egna märkesvaror har rört sig från botten av varumärkeshierarkin till att numera formges av de absolut främsta
designbyråerna.

Möjligtvis känns den estetik som presenteras i boken väl anglosaxisk för en skandinaviskt fostrad designsmak. Men även om många varumärken bara finns i Storbritannien eller USA, så rymmer boken multinationella exempel som Ben & Jerry's, Kellogg's och Indienkrögarnas favoritöl Cobra.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera