Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
42696

Hey Lucy är en smältdegel av Asien

TEXT Camilla Buch

Restaurangkonceptet Hey Lucy är en ny satsning från Harrys, en av Sveriges största krogkedjor med restauranger på över 30 orter runt om i landet. Konceptets namn kommer, enligt konceptbyrån DQ, från den fiktiva Lucy som genom sina äventyrliga Asienresor samlat på sig recept, råvaror och upplevelser.

Annons

– Hey Lucy ska upplevas som en färgstark och mångsidig helhetsupplevelse för alla sinnen. Inredningen går i en äldre asiatisk stil med kontraster av nutida element och atmosfären är en blandning av extravagant och mysig, säger Oskar Dahlqvist, en av grundarna till DQ.

Hur mycket research måste göras för den här typen av projekt, som ska baseras på både historia och populärkultur?

– Det är mycket research. Man dundrar igenom dynastier, historiska händelser, fabler och klassiska asiatiska sagor. Sedan har man en uppsjö filmer, allt från allmänt beundrade Hongkong-rullar till moderna och omoderna animeverk. Jag har ett ganska djupt intresse inom tatuering vilket också mycket inspiration och formspråk härstammar ifrån. Jag jobbar med mycket klassiska tekniker, som att jobba med bladguld och måla inom tatuerar-läromästarnas regelverk så gott det går, säger Alex Ristori, DQ:s andra grundare.

Enligt honom är designen rustik, där kinesisk historia möter nutida popkultur.

– Det här blir en smältdegel av Asien. Jag har inspirerats mycket av 1600-talets Kina och Mingdynastin med mycket rustik men delikat lyxig inredning.

De båda grundarna hade länge velat göra ett lite mer flådigt och påkostat resturangkoncept, och det var mycket arbete som gick in i konceptet.

– När vi rekat vad världen har att erbjuda var vi redo att binda ihop sin egen gestaltning av inspirations-godispåsen. Man har tusen gamla och nya idéer som sedan bantas ner till en, i vårt fall, teatraliskt konstnärlig, men framför allt verklig, konceptbank. Mycket skissande, diskuterande och rödvinsförtärande blir det i krea-fasen. Sedan när allt är skissat, godkänt och redo så är det bara att måla, rita modeller, bladgulda, söka leverantörer etcetera. Det är fruktansvärt mycket jobb, blod svett och tårar, men det är det alltid värt när man plötsligt en dag står stolt med sitt nya barn färdigt för allmän beskådning, berättar Oskar Dahlqvist.

Hur är det att jobba med ett koncept både grafisk och i det fysiska rummet, när det kommer till inredning och liknande?

– För oss är grafisk profil, inredning, målerier och hemsidor färger ur samma palett. Vi ser ingen skillnad på att måla en tavla eller att inreda ett rum. Det är en tom kanvas som skall fyllas på bästa möjliga sätt, säger Alex Ristori.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera