Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Förpackning
38197

Humor, naivitet och mod

TEXT Camilla Buch

Lars Elfman är ad på Forsman & Bodenfors i Göteborg. Han är en i teamet som gjorde om Oatlys form, och han kommer tillsammans med John Schoolcraft från Oatly att tala på CAP&Design Live med tema förpackning den 11 februari.

Annons

Vad kommer du att prata om på CAP&Design Live?
Jag kommer att prata om byråns samarbete med Oatly. Mest om förpackningsdesignen, vad som ledde fram till den slutgiltiga formen och hur vi ser på förpackningens roll i kommunikationen. Men också om det övergripande varumärkesarbetet, och såklart Svensk Mjölks stämning av Oatly, vad det har inneburit. Med mig har jag John Schoolcraft som är creative director på Oatly.

Vad tror du det är som gjort Oatlys förpackningar så uppskattade?
Vi har lyckats träffa rätt tonalitetsmässigt och tillfört något som tidigare saknats i kyldisken. En stark personlighet, massor med humor, naivitet och en hel del mod. 

Vilka trender har du sett när det kommer till förpackningsdesign det senaste året?

Om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen aning. Jag jobbar vanligtvis inte med förpackningsdesign och har därför dålig koll på branschen. Kanske är det en av anledningarna till varför Oatlys förpackningar ser ut som de gör?

Läs mer och anmäl dig till eventet här.

Lars Elfman-highres

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera