Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13273

Hyper Islands Distortional Evolution

TEXT Camilla Buch
Annons

100 Hyper Island-studenter skapade på fyra veckor 15 installationer med temat Distortional Evolution. Studenterna i programmen Digital Media och Motion Creative samarbetade för att skapa tolkningarna. Så här såg det ut på utställningen.

Youtopia

Vid installationen Youtopia fick man se två skildringar av framtiden, med en digital berättare projicerad på ett vitt huvud.

– Vi har möjlighet att forma vår egen framtid, vi väljer hur den ser ut beroende på hur vi använder teknologi. Idag försöker vi komma på och använda ekologisk teknologi, men det finns för mycket tech där ute för att vi ska kunna ha en konkret bild av var det kommer ta oss. Därför ville vi visualisera två olika framtider, säger Marius Andréz Pedersen.

Arbetsgrupp: Lina Söderström, Marius Andréz Pedersen, Anton Strömberg och Sara Svensson.

Abrigo

Vid Abrigo fick besökaren skapa ljud och bild med hjälp av sin kropp.

– Idén var att framtiden är osäker, deltagaren har flytt från den framtida staden och skapar en egen verklighet, säger Daniel Björkman.

Arbetsgrupp: Gabriella Pulumba, Manoel Brasil Orlandi, Daniel Björkman, Petter Ericsson, Lisa Gruneau och Niklas Hultström.

Daydreaming

– Vi ville skapa en dagdröm, vad man ser och upplever under en sådan och vad vi studenter dagdrömmer om. När man sitter ner i soffan blir det en slags 3D-effekt av ramarna med hål i, säger Max Kurstjens.

Arbetsgrupp: Daria Reshetko, Silver Aas, Max Kurstjens och Lukas Lindlöf

Brain Box

I den här installationen har man arbetat med sensorer som gör att Brain Boxen lyser upp när man sitter i soffan.

– Teknologin påverkar människor och kan driva dem isär. Vi ville göra en installation där teknologin kunde föra människor samman istället. När man sätter sig i soffan får man en respons från Brain Box, den lyser upp, säger Jaén Cantor.

Arbetsgrupp: Idil Erdemir, Jaén Cantor, Johanna Stenback, Lauren Collins och Elin Abrahamsson.

Calderan

Calderan är en installation med en bakgrundshistoria där människorna flytt från jorden och kvar är bara en video och av en av de sista soldaterna innan även hon gick bort. Hennes rum är nu ett museum med videon och ett hologram.

– Vi har gjort ett hologram med hjälp av Leap Motion, som du kan manipulera med handen i luften. Allt är open source-baserat. Det är gammal teknologi egentligen, ungefär som Tupac-hologrammet vi såg för några år sen, förklarar Filip Williander.

Arbetsgrupp: Malin Pålsson, Marc Merlin Scherlin, Ellinor Pettersson, Filip Williander och Malin Wincrantz.

Monolit

I installationen Monolit får en skulptur liv med hjälp av betraktarens puls. Det är en sensor kopplad till en arduino om i sin tur sänder signaler till musik-programmet Ableton Live. Ableton får information om hur många puls-slag per minut som skall höras och sänder sedan midi-signaler till programmet Resolume Arena som sköter det visuella.

– Idén är att man genom att ge sin puls till ett objekt på så sätt kan dela med sig och göra det levande. Den vita skulpturen du såg är ett dött objekt tills en person kommer och ställer sig med pulsen mot puls-sensorn. När sensorn hittat blodets rytm lyser de video-mappade projektionerna upp objektet och du kan se de olika videorna pulsera i takt med dig själv. Du kan även höra din egen puls i hörlurar för att göra upplevelsen mer intensiv, säger Linn Livijn Wexell.

Arbetsgrupp: Patryk Konopacki, Linn Livijn Wexell, John Njoki, Caio Andrade, Anni Tuikka, Jonas Mosesson, David Jonsson, Ulrika Stråhle, Victor Vickman, Ward Coertjens och Stefan Mathiasson.

Le Cauchemar

I installationen Le Cauchemar  får betraktaren ta del av en skräckfylld film.

– Vi ville göra något läskigt, något creepy. Vi pratade mycket om olika idéer, och det slutade alltid i något sjukt och lite twistat. Så vi skapade den här filmen, för vi ville fokusera på den känslan, säger Valerio Palmerini.

Arbetsgrupp: Carolina Dexwik, Niklas Lingström, Vaibhav Pulekar, Valerio Palmerini, Sonya Robine och Isak Lindberg.

A crystal and a cell

A crystal and a cell är en film där alla visuella effekter är skapade med kemikalier, till exempel ferrofluid –  en vätska som blir starkt magnetiserad i närvaro av ett magnetfält. De kemiska reaktionerna filmades sedan med en kamera, ingenting är datoranimerat.

– Vi ville få fram de sorters animeringar man kan göra i datorn utan att faktiskt använda en dator. Ingen av oss hade arbetat med kemiska reaktioner förut, och vi ville göra något nytt, så vi skapade den här filmen, säger Daniel Montero.

Arbetsgrupp: Filip Ristic, Jonas Merhawi, Simon Byström, Daniel Montero, Simon Ekstrand och Johan Fredriksson.

Choices

Choices är en kortfilm där man får se en man som är nöjd med sitt liv tills han får fler och fler valmöjligheter i form av sfärer. 

– Vi vill förmedla att man ofta är nöjd med färre valmöjligheter, det är när man blir girig och vill ha fler så går det utför. Det här är bara en del av filmen, vi vill skicka in den till filmfestivaler efter detta, säger  Igor Martins.

Arbetsgrupp: Carin Kallio, Christofer Kellgren, Darryl East, Igor Martins och Oscar Pettersson.

Lol Box

I den här inställningen vill utställarna få en reaktion från besökarna. Betraktaren får sätta sig framför en skärm där roliga klipp spelas upp, och försöka att inte skratta. Den som lyckas hålla sig längst vinner ett pris.

– Vi ville göra något där vi kunde få en reaktion, och vi ville att den reaktionen skulle vara skratt. Förr var det ofta intelligenta insikter och texter som delades i sociala nätverk, men nu är det mer och mer roliga klipp och skämt som delas, så vi tog det som inspiration, säger Alvin Tham.

Arbetsgrupp: Alvin Tham, Björn Henriksson, Charlotte Frandell och Alex Schultz.

Luma 2

Luma2, eller Luma Square, är ett interaktiv dansgolv. Sensorer i golvet gör att det lyser upp och spelar musik när någon rör sig på det, men är tyst om ingen dansar.

– Vi ville göra ett dansgolv som engagerar. Vi hade olika idéer om LED-lampor, men vi ville skapa något interaktivt och något som skulle ge en wow-känsla, så vi skapade detta, berättar Cecilia Houtkamp och Alex Person.

Arbetsgrupp: Cecilia Houtkamp, Julie Bass, Alex Person och Sofia Langenskiöld.

Death Map

Denna installation var en interaktiv film där två betraktare fick se en tvådelad film i 180 graders vinkel.

– Vi skapade Death Map som en interaktiv film för att vi ville göra något där betraktarna skulle kommunicera med varandra för att få hela bilden. Vissa ser något andra inte ser, så det krävs att de som tittar pratar med varandra, säger Hedvig Ahlberg.

Arbetsgrupp: Elina Nilsson, Gudrun Jonsdottir, Hedvig Ahlberg, Usiel Bautista Gonzaález, Artem Shchuyko och Fredrik Kasperi.

Luminoise

I den här installationen är det musiken som skapar visualiseringen. Betraktaren får spela gitarr och sjunga för att skapa visuella vibrationer på väggen framför.

– Vi ville göra något helt interaktivt, det skulle inte vara med hjälp av datorn. SÅ det hela är helt analogt, vibrationerna från musiken gör att glittret skakar och det i sin tur skapar bilden på väggen, förklarar Ivar Edding.

Arbetsgrupp: Bee Grandinetti, Charlotte Lindberg, Ivar Edding, Olle Engström och Rikke Karsten.

The Room

The Room är vad det låter som, ett rum. Ett vanligt rum, men med ramar som symboliserar fönster till andra världar.

– Vi ville göra ett vanligt vardagsrum där man kunde se in i en annan vanställd verklighet. Vi har alla olika bakgrund, så ramarna föreställer väldigt olika saker, säger Abram Viklund.

Arbetsgrupp: Pablo Lozano Jiménez, Abram Viklund, Carolina Grönholm, Ann Rubin, Per José och Carl Bramberg.

Soundorama

I detta rum skapas ljud genom vanliga aktiviteter som att sitta på en soffa eller röra på en mugg. Ljudvågorna visualiseras också med vatten som påverkas av musiken, filmat i realtid och projicerat på väggen.

– Det är ett vardagskocept, vi ville göra något där vardagliga rörelser skulle skapa musik. Vi funderade på att göra något med en dammsugare, men det passade inte riktigt på en utställning, säger Mikael Norberg Tot.

Arbetsgrupp: Digby Baer, Martin Staaf, Nicole Gray, Mikael Norberg Tot, Izabela Caetano, Alfhild Banzola, Mattias Breitholtz, Shirley Wang, Guillaume Mégroz och Victoria Ercin.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera