Iggesund utmanar designers till bättre förpackningar

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2015-02-20

 | 

PUBLICERAD 

2015-02-20

IGGE_0364.jpgBild: Iggesund

Tillsammans med Crowdspring, ett amerikanskt crowdsourcingföretag, utmanar Iggesund Paperboard världens designers. Iggesund Paperboard är en del av skogsindustrikoncernen Holmen, och de vill förbättra dagens konsumentförpackningar och föra förpackningsutvecklingen i en mer hållbar riktning.

– Alla ser vi dagligen förpackningar som borde kunna förbättras – genom ett bättre materialval eller bättre design. Nu ger vi designers över hela världen möjligheten att bidra med sina idéer om hur man kan ersätta förpackningar av glas, plast eller metall med förpackningslösningar i kartong, säger Staffan Sjöberg som ansvarar för projektet inom Iggesund Paperboard, i ett pressmeddelande.

Enligt Crowdspring är projektet ovanligt för dem, då deras tjänster oftast används för billiga designförslag eller ett större utbud av förslag.

– Det här är ett ovanligt motiv till att initiera ett projekt hos oss. Men vi tror att det faktum att det handlar om hållbarhet och nytänkande i kombination, kommer att attrahera många av de tusentals designers som finns i våra kontaktregister, säger Mike Samson, som hanterar Crowdsprings samarbete med Iggesund.

Enligt Staffan Sjöberg är inte poängen med projektet att få billiga idéer, utan att få en bild av hur designers världen över föreställer sig att förpackningsindustrin kan bli mer miljövänlig och hållbar.

– Vi kommer inte att göra anspråk å de kommersiella rättigheterna till de idéer som flyter in. Vårt intresse är att få en blixtbelysning av hur designers tror sig kunna förbättra de förpackningar de ser i de butiker de dagligen besöker. Vi vill återge idéerna och kanske realisera några, men är ointresserade av en eventuell kommersiell exploatering, fortsätter Staffan Sjöberg.