Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
42485

Klartecken för Brobygrafiska

TEXT Claes Nordström

Brobygrafiska yrkesutbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker får klartecken att fortsätta med vardera 30 platser. Utbildningarna är tvååriga och startar i höst.

Annons

Myndigheten för yrkeshögskolan har beviljat Brobygrafiskas yrkeshögskoleutbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker. Den höga kvaliteten på utbildningarna fick de en stämpel på redan under hösten när myndigheten gjorde en granskning av skolans utbildningar. Resultatet visade på ett gott betyg för utbildningarna och skolan som samordnare. Nu är det alltså klart att de tvååriga utbildningarna får starta i höst med vardera 30 platser. Per Branzén, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska:

– Myndighetens granskning bidrar till att positionera Brobygrafiska som en utbildningsanordnare med hög kvalitet i allmänhet och i synnerhet utbildningarna vi nu fått beviljade.

Brobygrafiska siktar mot större internationell dragningskraft, både från sökande och i företagskontakter.
– Det är väldigt positivt och följer vår målsättning att vara i världsklass till 2020, säger skolans verksamhetsledare Per Branzén.

Nio av tio elever har jobb inom ett år efter avslutad utbildning, enligt Anna-Clara Einarson, marknadföringsansvarig på Brobygrafiska:
– Det är mycket tack vare att de har byggt på sig rätt kunskap när de går ut, säger hon och tillägger att Lärande i praktik, LIA, som utgör en tredjedel av elevens utbildning spelar stor roll för att skapa nätverk i branschen.

Brobygrafiska med sitt säte i Sunne, Värmland, nätverkar i dag med uppåt 1000 företag. Studenterna har själva till uppgift att leta upp en praktikplats.
– Även om eleverna inte får arbete på just det företaget där de gör sin lärandepraktik så ger det i alla fall ett stort kontaktnät som leder till anställning någon annanstans, säger Anna- Clara Einarson.

Klart sedan tidigare är att utbildningen ”Pre press- trycktekniker förpackningsproduktion” har beviljats för ytterligare ett intag av elever.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera