Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
42380

Konserthusets identitet förnyas av Kurppa Hosk

TEXT Camilla Buch

I en upphandling under hösten 2015 letade Konserthuset efter en designbyråpartner som skulle utveckla Konserthuset Stockholms och Kungliga Filharmonikernas gemensamma identitet i syfte att stärka relationen med befintliga besökare och att attrahera nya. Nu lanseras identiteten efter ett års samarbete med upphandlingsvinnarna Kurppa Hosk.

Annons

Konserthuset_1_

– Vi känner att vårt moderniserade yttre ger oss ny energi och att Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna har fått precis den inramning och utstrålning som passar vår höga ambitionsnivå och vår verksamhet i dag, säger konserthuschef Stefan Forsberg om den nya identiteten.

– Som svensk designbyrå kan man sannolikt inte tänka sig något mer spännande, inspirerande, utmanande och ansvarstyngt än att utveckla en ny identitet för en kulturinstitution som Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna. Det känns fantastiskt att nu få lansera en identitet som är ämnad att återspegla varumärkets arv, själ, hjärta och framtida ambition, säger Måns Jacobsson Hosk, vd på Kurppa Hosk.

Konserthuset_4_ Konserthuset_2_

Grunden för identiteten ska vara verksamhetens dynamik och passion, tillsammans med husets ikonika status och Kungliga Filharmonikernas status som en av världens främsta orkestrar.

Lösningen i sig bygger på en musikalisk signatur, enligt Kurppa Hosk. Den uppträder i mängder

av versioner och former vilket ska representera den mångfald av aktiviteter, musik och känslor som huset och orkestern erbjuder. Identiteten har också en generös färgpalett, ny typografi och ett föränderligt grafiskt element som ska stötta dynamiken i uttrycket.

Konserthuset_3_ Konserthuset_5_

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera