Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
28937

Kreativ tävling för unga talanger i Norden

TEXT Camilla Buch/Sara Wilk

För andra året i rad kommer CAP&Design tillsammans med Adobe Nordic att hålla New Creative Talent Award, en tävling för att hitta de mest kreativa nordiska talangerna. Tävlingen presenterades under Creative Cloud Creative Meet Up i Köpenhamn.

Annons

Åtta kreatörer under 28 år från Sverige, Danmark, Norge och Finland ska utses från de talanger som nomineras. Vem som helst kan nominera någon annan eller sig själv genom att följa den här länken.

Vinnaren kommer att synas i CAP&Design och Adobe Nordics medier samt får resa till Stockholm för prisutdelningen i höst. Nomineringen är öppen till 1 oktober, och vinnaren utses i November. Alla som nominerar en talang till tävlingen har chans att vinna Creative Cloud-priser samt prenumerationer på CAP&Design.

Tävlingen presenterades under Creative Cloud Creative Meet Up, ett event i Köpenhamn som hölls dagen efter att Adobe lanserat en stor uppdatering för Creative Cloud. Under eftermiddagen, som välsignats med grå skyar och regn, berättade nordiska kreatörer om projekt, teknik och nya trender.

Med på scenen fanns till exempel illustratören Mats Johansson, som var med och grundade Acne i slutet av 1990-talet. Företagets resa började med jeans, men under de senaste åren har leksaker blivit en större del av verksamheten i och med varumärket Acne Jr.

– Jag har börjat att göra leksaker, vilket alla illustratörer vill göra, konstaterade han.

Camilla Frederiksen, frilansande varumärkes- och kommunikationsrådgivare, delade med sig av sina tankar kring hur design blir en allt större del av företags affärsutveckling.

– Vi ser ett större överlapp mellan affärsrådgivning och designrådgivning. Design är affärer och affärer är design.

Inte minst, konstaterar hon, eftersom designers är vana vid att lösa problem, berätta historier och engagera människor. Aspekter som är viktiga i alla affärsprocesser.

Den sista talaren på scen var Kim Jong Andersen från McCann Worldgroup i Köpenhamn, som uppmuntrade publiken att ta hand om sina idéer, både i förberednings-, pitch- och planeringsfasen. Att göra sitt yttersta – och inte bara good enough – genom hela processen är det som gör att goda idéer får liv, menade han.

Mats Johansson. Foto: Mette Rosencrantz.
Den högteknologiska nallen Walter strömmade eventet live. Foto: Mette Rosencrantz
Johan Lopes Helgesson visade tillsammans med Tommi Luhtanen, båda från Adobe, upp de tre mobilapparna Adobe Color, Adobe Shape och Adobe Brush. Foto: Mette Rosencrantz
Camilla Frederiksen. Foto: Mette Rosencrantz
Kim Jong Andersen. Foto: Mette Rosencrantz
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera