Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
42774

Kropp och kreativitet

TEXT Camilla Buch

En avhandling från HDK undersöker kopplingen mellan kropp, kreativitet och design.

Annons
Ariana Amackers forskningsarbete är empiriskt och den konstnärliga metoden går ut på att hon reflekterar och teoretiserar kring designpraktiken utifrån sin estetiska upplevelse av Butoh, en japansk form av improvisationsdans. Fotograf: Patricia Suarez Hermosilla

Ariana Amacker är arkitekt, men har också en bakgrund i modern dans. Hennes forskningsprojekt har utvecklats ur intresset för design som en konstnärlig och kreativ process. I projektet har hon utgått från rörelsebaserade metoder från scenkonsten, som kroppslig medvetenhet och improvisation för att fånga den kroppsliga upplevelsen.

– Det traditionella tillvägagångssättet inom forskning tenderar att objektifiera designprocessen. Men då fångas inte den estetiska upplevelsens centrala betydelse genom olika aspekter av sinnesförnimmelser, känslor och intuition i det gestaltande designarbetet, säger Ariana Amacker.

I ett pressmeddelande skriver hon att förhållandet mellan design och kreativitet ofta beskrivs som ett mind-set som utmärks av ett öppet förhållningssätt som tillåter många olika sätt att se på och förstå en situation.

– Genom att separera den medvetna erfarenheten från en estetisk känsla av upplevelsen begränsas förståelsen av skapandet i designprocessen. Det får praktiska konsekvenser för den kunskapssyn som förs fram i designteori, och i förlängningen för hur en ”designattityd” – som står för öppenhet och kreativitet – lärs ut i designutbildningar, säger Ariana Amacker och fortsätter:

– Uppdragsgivare och representanter från den offentliga sektorn kräver ofta tydliga beskrivningar av process och resultat som beslutsunderlag. Det gör att designern konceptuellt försöker klargöra vad design är, gör eller har för betydelse. Dessa försök att verbalisera design för att enkelt kommunicera dess värde leder ofta till att de kroppsliga, estetiska dimensionerna av designarbete som är centrala för kreativ gestaltning tappas bort och nedvärderas.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera