Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12689

Kycklingstipendiaten: ”Det kommer inte av sig självt, man måste vilja det”

TEXT Camilla Buch
Annons

Kristin Lidström är illustratören från Tibro som med hårt arbete och lite jävlar anamma tagit sig från ett vikariat på ett textilföretag till en av fyra som fick ta emot Kycklingstipendiet på Guldäggsgalan. Kycklingstipendiet delas ut till nya, talangfulla kreatörer för att uppmuntra fortsatt utveckling inom sitt område.

  • "Den lille herren som tappar sitt förstånd och ger sig ut för att leta efter det bland växtlighet och djur." Från kursen Bilderböcker för barn på HDK hösten 2012.

Hon har tecknat sedan hon var liten, när hon och hennes farmor satt vid köksbordet, i tävlan mot en klasskamrat på lågstadiet. Hon tecknade av figurer i böcker och pausade Disneyfilmer för att rita av karaktärer. På högstadiet och gymnasiet fick hon två lärare, som uppmuntrade hennes tecknande och var avgörande för hennes tekniska utveckling.

– Genom dem introducerades jag till kroki, lärde mig färgbehandling och började iaktta den värld jag ville teckna av på ett mer uppmärksammat sätt. Tidigare hade det handlat mycket om att teckna av redan färdiga bilder. Nu blev helt plötsligt min egen verklighet föremål för bildskapandet.

Det var dessa lärare som fick henne att våga söka utbildningar efter studenten, och när valet stod mellan Serie- och bildberättarprogrammet vid Gävle högskola, Malmö serieskola och Skövde konstskola var det Serie- och berättarprogrammet som vann.

  • Skisser från ett pågående bildberättarprojekt om syskonen Greta, Elsa, Ignar, Henrik, David, Evelina, Hillevi och Gullan Karlson från Östra Böksnäs i Undenäs socken. Barn till lanthandlare Oscar Karlson.

– Jag kom in på alla tre skolorna och valde Serie- och berättarprogrammet av det enkla skälet att jag inte ville flytta till Malmö, och att konstskolan i Skövde trots allt inte kändes rätt just då. Jag ville illustrera, inte måla. Under min tid på programmet hade jag inte en susning om vad jag gjorde där. Jag hade varken erfarenhet av att läsa serier eller tecknade några. Många hade kompetens inom båda områdena och jag förundrades mest över det faktum att det fanns amerikanska, europeiska och asiatiska serier att hålla ordning på.

Efter Gävle Högskola sökte Kristin vidare till HDK och Konstfack, med samma portfolio. Konstfack sa nej, men HDK svarade ja.

– Den dagen jag fick antagningsbeskedet att jag hade kommit in på HDK var nog dittills den bästa i mitt liv. Jag visste knappt vad HDK var eller vad jag skulle få lära mig där, men de två bokstäverna ”JA” fick mig att hoppa högt av glädje i köket i min studentlägenhet i Hofors. Även om jag hade kommit in på Konstfack hade jag valt Göteborg framför Stockholm. Jag ville befinna mig i Västergötland och nära hemma igen. Det var så jag resonerade. Platsen var viktig för mig, och är fortfarande än idag.

  • Porträtt av Tommy Körberg, som pryder omslaget till hans memoarer Sjung tills du stupar.

Det var på HDK Kristin fick lära sig om grafisk formgivning på allvar. Men fokuset på detta gjorde att tecknandet kom i skymundan.

– Jag våndades så och trodde att jag inte kunde teckna längre när datorerna och alla verktygsprogram introducerades. Jag slutade läsa skönlitterära böcker och ägnade mig endast åt facklitteraturen under lång tid. Detta tillsammans med att jag inte tyckte att jag tecknade något längre fick mig att tro att jag hade tappat allt vad fantasi och berättande hette.

– Sen några år tillbaka har jag återfunnit det igen. Lusten och förmågan. När stressen och hysterin kring att lära mig så mycket som möjligt om grafisk formgivning hade lagt sig kunde jag börja fokusera på innehållet igen.

  • "När du har nått vägs ände", illustration till tidningen Chef

Kristin tog sin master från HDKs Designprogram 2010 men innan hon började frilansa som illustratör hade hon ett vikariat på ett textilföretag. Det var ett säkert jobb, och steget mot att börja frilansa kändes väldigt stort.

– Men när mitt kontrakt ebbade ut insåg jag att jag måste ta tag i det. Jag tänkte först att jag var tvungen att ha en större portfolio, att jag inte bara kunde ha saker från skolan, men till slut så struntade jag i det och skickade iväg flera mejl ändå. Tillslut hörde Upsala Nya Tidning av sig och tyckte att min stil skulle passa till att illustrera svåra ämnen som de inte ville ha foton till, till exempel psykisk ohälsa.

Kristin har sedan dess arbetat med bland annat Albert Bonniers förlag där hon fick i uppdrag att teckna ett porträtt av Tommy Körberg till hans memoarer "Sjung tills du stupar". Hon har arbetat mycket med redaktionella jobb för bland annat Karavan, Ny tid och Tidningen Kulturen. Trots hennes framgång känner Kristin att arbetet som frilans är osäkert, och hon accepterar alla jobb som kommer in.

– Jag har inte tackat nej hittills, men jag har ju inte velat tacka nej heller, det har ju varit bra jobb. Men lite är det ju så att man inte vågar tacka nej, man vet ju inte när jobben kommer in när man är frilans, berättar Kristin.

  • Omslag och artikelillustration i Ny Tids temanummer som uppmärksammade August Strindbergs 100-åriga död.

Just nu ägnar Kristin sin tid åt att jobba färdigt ett bokprojekt tillsammans med författaren Isabella Nilsson där hon bildberättar hennes text. Projektet ska resultera i en bilderbok för vuxna med utgivning på X Publishing. Hon är även i starten av ett formgivningsjobb med Bonnier Fakta och en omslagsillustration till en bok på Natur och Kultur.

– Utöver det illustrerar jag redaktionellt material när det ramlar in och går den fristående kursen Bild och Berättade på HDK som avslutas nu i juni. Det är lite mycket för tillfället och jag ser verkligen fram emot juli månad då jag ska ägna mig helhjärtat åt min egna grafiska roman som är en släktkrönika med fokus på min farmor och hennes syskon. Då är alla andra lediga så jag får jobba i lugn och ro med mitt eget.

  • Grafisk formgivning för Natur och Kulturs bok Texas BBQ – kött, rök och kärlek

Kristins tips till framtida illustratörer är att ligga på. Att inte ge upp och att återkomma trots att man inte fått svar.

– Det är inte lätt, jag våndas fortfarande. Det är ett tufft klimat. Det kommer inte av sig självt, man måste vilja det. Tricket är att komma vid rätt tillfälle, till exempel när en redaktion håller på med en artikel som behöver bildsättas. Därför är det viktigt att återkomma och inte tro att de hatar dig för att de inte svarat på det första mejlet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera