Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4071

Lars Halls ogjorda jobb

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Varför har du lagt ut oanvända uppdrag på din sajt?
– Det borde alla göra tycker jag, säger Lars Hall. Många kolleger sitter med väldigt bra jobb, som inte blivit gjorda. Tittar man inom arkitektur och litteratur är det inte alltid så att de bästa blir publicerat eller att det är de bästa husen som blir byggda.
– Vi har tagit ett par exempel där vi tycket att det blev väldigt bra, med där kunden valde en annan lösning av ett eller annat skäl.

Hur känns det att bli bortvald?
– Jag tycker inte att det är någon fara så länge som det inte blir bättre, säger han och exemplifierar med Swedbanks nya grafiska profil.
– Jag gjorde ju det där myntet för Föreningssparbanken. När vi ser resultatet i dag tycker jag att det vi gjorde en gång i tiden var rätt. Det är smärtsammare när någon gör om ett jobb och gör det bättre. Vi tröstar oss än så länge med att det inte blir bättre när andra gör om det, säger han och tillägger snabbt.
– Men jag är ju så klart part i målet.

Kan du förstå varför uppdragsgivarna valde bort de här förslagen?
– Inte generellt. När de gällde myntet så är det ju ny ledning och så vidare.

Hur gick det till när ni blev bortvalda av Arvid Nordquist?
– Där började vi med att göra ett par burkar för espresso. Sedan försökte vi att fortsätta med det enkla språket på bryggkaffe. Vi lade ner pengar på egna tester, så vi vet att det blev bättre. Men när vi märkte att det blev för mycket kompromisser, drog vi oss ur. Nu har de lagt ner en stor summa pengar på en lösning som är full med kompromisser.
– Den yttersta ledningen var fantastiskt bra, säger Lars Hall innan han låter förstå att det fanns andra nivåer i företaget som strulade till det hela.

Även i Wallanderfilmerna, som bygger på Henning Mankells deckarserie, fanns det skilda uppfattningar hos uppdragsgivarna.
– Mankell var väldigt spännande. Där jobbade vi med de danska producenterna. Vi fick läsa förutsättningarna för hur Henning Mankell hade tänkt sig det hela: Man skulle höja ribban och inte göra det så klichéartat som det brukar vara. Vi tog en serie miljöbilder, där saker kunde inträffa, men de hade inte inträffat ännu. Men sedan hade de en samarbetspartner, SF, som sa att det där blir alldeles för intellektuellt.
– Man kan dra en gräns när vi känner att vi inte tillför något, vad ska vi göra då?

Förutom Wallanderfilmerna och Arvid Nordquist Classic Coffee finns oanvända omslagspapper för NK från 2005 att beskåda på Lars Hall AB:s webbplats.

Länk
www.larshall.se

Mer på Capdesign.se
Vad gör en art director? blir utställning 2006-12-15
Vad gör du på jobbet, Lars Hall? 2006-09-01
Föreningssparbankens nya namn och logga klar 2006-08-23

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera