Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Lekfull form

TEXT Sara Wilk
Annons

Sedan 1960 har Sempers barnmat funnits i butikerna, redo att mätta hungriga magar. Glasburkarna har i mångt och mycket varit desamma, men både etiketten och innehållet har förändrats och anpassats till rådande trender. Följ varumärket som dagens föräldrar också har vuxit upp med.

1960-tal ⁄ Sempers barnmat lanserades redan 1960. Men från början var man inte ensam om namnet, därför antogs inte Semper som företagsnamn förrän 1963 – även om det figurerat tidigare. Därför ser loggan på den här burken, som är en av de allra första, annorlunda ut än sina efterföljare.

1970-tal ⁄ Nu har den ovala loggan fått plats på etiketten. Glasburken ändrar form, men den kommer att hänga med under alla år eftersom det är en säker förpackning som inte kontaminerar maten. Praktiskt eftersom det är höga krav på gränsvärden för främmande ämnen när det gäller barnmat.

1980-tal ⁄ Etiketten har förändrats något mellan 1970- och 1980-talet. Både bakgrundsfärgen och typografin har moderniserats, men det är fortfarande ingredienserna som är i fokus. Och precis som när det gäller andra matvaruförpackningar måste det som visas på etiketten också finnas i burken.

1990-tal ⁄ Fram till mitten av 90-talet hände det mycket med burkarnas utformning. Loggan har fått en mer central roll och den starka bakgrundsfärgen har blivit mer neutral. På locket syns åldersrekommendationen, något som alla barnmatsburkar måste ha för att de ska få ta plats på barnmatshyllan.

2000-tal ⁄ Trender inom mat kommer och går. Den här burken lanserades när thaimaten slog igenom, men trots allt väljer tydligen föräldrar hellre traditionella husmansklassiker till sina barn.  Burken och etiketten har moderniserats, men den har fortfarande mycket gemensamt med sina föregångare.

2012 ⁄ På senare år har ekologiskt vunnit allt mer mark. Därför har Semper nyligen lanserat ­undervarumärket Semper Eco. Ledorden för den här etiketten är lekfullhet, uttrycket har lättats upp sedan mitten av 2000-talet. Men, som med många andra varumärken märks  de historiska vingslagen.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera