Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ljud blir logotyp för Göteborgsoperan

TEXT Camilla Buch

Ljud, vatten och ett igenkännbart O. Med de komponenterna tog Happy F&B fram Göteborgsoperans nya identitet med en rörlig logotyp.

Annons

Med målet att tillgängliggöra konstformerna opera, dans, musikal och konsert tog sig Happy F&B an uppdraget att göra om Göteborgsoperans grafiska profil.

— För att ta fram logotypen bjöd vi in några av operans artister till ett experiment. I en studio fick artisterna sjunga, spela och dansa. Ljudet de åstadkom – med sina stämband, sina instrument och sina bara fötter – fångades upp och förstärktes. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstret de bildade skapade vi både logotyp och mönster, säger Oskar Andersson, design director.

Hur kom ni på idén?

— En riktigt bra visuell identitet bygger på en unik position. I Göteborgsoperans fall handlar det om verksamhetens karaktär och det geografiska läget. Operan är som en föränderlig organism, i ständig rörelse. Själva husets närhet till vattnet är också speciell, en relation som syns inte minst i arkitekturen – huset ser ut som ett skepp! Vi bestämde oss för att utforska vad som händer om man kopplar samman ljud och vatten. Vi fascinerades av hur olika frekvenser får vattenytan att förändras och började laborera i ett hörn av kontoret.

Med artisternas hjälp tog byrån fram en rad olika rörliga versioner av symbolen. De används i trailers, på hemsidan, i mejlsignaturer med mera. För print plockade de fram en mängd stillbilder ur filmerna att variera fritt emellan.

Hur tydligt är det vilken typ av föreställning som visas? Är till exempel vattnet lugnare när det handlar om dans än sång?

— Tanken är att symbolen interagerar med både känsloläge och volym. Spannet går från en lätt krusning till intensivt bubblande. På vår önskelista finns en interaktiv logotyp i operans entré, som besökare kan interagera live med. Den är ännu inte på plats, men blir förhoppningsvis verklighet i framtiden.

Eftersom symbolen och mönstret har så mycket uttryck ville byrån hålla de andra delarna av identiteten, färg och typsnitt, lugna. En klassisk antikva som rubriksnitt och en sober färgskala att växla mellan.

Vilka utmaningar fanns det att arbeta med något många har så fasta åsikter kring – opera och modern dans?

— Vårt jobb har handlat om att göra Göteborgsoperan mer synlig, tillgänglig, samtida och digital. Ett operahus att bli nyfiken på. Utmaningen vi diskuterat mycket under arbetets gång har varit att sänka tröskeln, utan att förminska upplevelsen av en kväll på operan, som är något alldeles extra.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera