Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Musik och millimeterprecision

TEXT Sara Wilk

I våras släpptes For the ages to come, den tidigare Soundtrack of Our Lives-frontmannen Ebbot Lundbergs första skiva under eget namn. Creative director Kenneth Pilo har jobbat nära sångaren för att ta fram omslaget – och kvalitet har varit första prioritet.

Annons

Den skarpögda ser att omslaget, på sista sidan i skivans ganska massiva konvolut, krediteras ”Liebling P and Erling Cednäs for Vector Projector”. Kenneth Pilo förklarar:

– Nu outar jag det direkt. Erling Cednäs är Ebbots alter ego som infann sig under slutet av produktionen, jag tror han tyckte att hans namn fanns med tillräckligt ändå. Jag själv fick heta Liebling P. Och Vector Projector är något han har haft med sig sedan tidigare, men jag vet inte vad det betyder, säger han med ett skratt.

De har känt varandra ända sedan barnsben, men det här är första gången de arbetar tillsammans. Kenneth berättar att han ödmjukt tackade ja när frågan kom från Ebbot – ”han har ju jobbat med storheter som Martin Kann”.

ebbotlundberg_vinyl_160802

Var kom inspirationen ifrån, vad var er utgångspunkt för uttrycket?
– Egentligen är det ganska enkelt. På skivan finns det en låt som heter To be continued, och en textstrof i den lyder: Here I am again, here I am the only one again. Efter Soundtrack of Our Lives så är den här skivan en typ av återfödelse – Ebbot har betydligt mer kvar att ge. Det är det som genomsyrar allt: de gravida magarna och träden som står för något slags födelse. Samma tänk går igen i de videor vi har gjort tillsammans också.

Till både vinyl- och cd-versionen är konvoluten omfattande. Och de är fyllda med bilder signerade Dan Isaac Wallin, som gärna arbetar med storformatskamera och Polaroid-film.

Foto: Dan Isaac Wallin
Foto: Dan Isaac Wallin

– Fotograferingen tog lång tid. Formatet kräver att personen sitter still i upp till tjugo sekunder, säger Kenneth och berättar att en av hans egna favoritbilder är den där Ebbot ligger i en trästock.

– Han är en vinylfantast, så det var väldigt viktigt att skivan skulle komma ut på vinyl. Och det skulle vara kvalitet hela vägen – vikten på själva skivan var till exempel central, det har med ljudkvalitet att göra.

Trycksakerna

Vinylen
Vinyl: 180 g.
Gatefold-omslag: 300 g GC1 Chromokartong, tryckt på omvänd sida av kartongen. Matt offsetlack.
16-sidig booklet: 4+4 färger. 170 g obestruket papper (Oset).

CD:n
Omslag: Ecolook, 1,5 mm papp invikt i 4+0 färger. 230 g matt laminerat papper. Inlimmad inlaga för CD-ficka (på U3). Svart matt papper, utan tryck.
Inlaga: 16 sidor, inhäftad med 4+4 färger på 120 g obestruket papper.

Genom hela produktionen har val av material och detaljer spelat stor roll. Kenneth berättar att de till exempel arbetade mycket med att matcha olika tryckmetoder för att skapa samma känsla i omslaget för cd- respektive vinylskivan.

Det låter som att det har varit ett nära samarbete?
– Han har varit med under hela resan. Jag förstår hans intentioner och det är viktigt att det verkligen ”är han”. Det är därför vi har gjort det tillsammans.

foto_av_kennethpilo
Kenneth Pilo

 

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera