Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”När jag tecknar typsnitt är jag en del av ett större sammanhang”

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

carolina

Sten A Olssons kulturstipendium går i år till typsnittsdesignern Carolina Laudon. Laudon har arbetat med att ta fram typsnitt för bland annat Systembolaget och Dagens Nyheter. Nu ställer hon ut på Göteborgs konstmuseum.       

 

När jag frågar varför det blev just typografi för henne, svarar hon kort och gott att det var ödet.

– Jag är oerhört fascinerad av typografins sätt att visualisera kommunikation på. Typografins historia är enormt underhållande, fullspäckad av uppfinningar, intriger, reformer och politisk propaganda. Typografin har dessutom gjort det möjligt för många människor att ta del av skrivna verk, världen över. När jag tecknar typsnitt känner jag mig liten, men som en del av ett större sammanhang. Ibland funderar jag över om jag hade arbetat med typsnitt om jag hade levt för hundra år sedan. 

 

Vad utmärker ett bra typsnitt?

– Det är en fråga som kan besvaras på flera olika sätt. Antigen tänker man på ett typsnitt som en digital produkt och då finns ett antal kriterier som bör uppfyllas för att typsnittet ska fungera på skärm och i print. Då tänker jag inte bara på utseendet eller hintningen utan även funktioner som tillgång till gemena siffror, superscripts eller kyrilliska bokstäver etc. Eftersom tekniken är i ständig utveckling så måste vi kontinuerligt uppdatera våra typsnitt för att de ska fungera i de nya mobila enheterna.

Eller så tänker jag på typsnitt som en form, kanske gjorda i print med till exempel blytyper, fotosättning, gnuggisar eller Opentype i ett specifikt sammanhang. Men då tillkommer även dess kontext så som val av grad, papper eller färg. Här kan en art director antingen lyfta fram eller sänka ett typsnitt.

Min lärare i typografi på London College of Printing sa alltid ”There is no such thing as a bad typeface, only bad typography”. Å andra sidan, så kan jag vara ytterst petig när det gäller bredden på ett E eller kurvan på ett S.

 

Vad kommer man att få se på utställningen?

– Man kommer att få se typsnitt, experiment och teckningar som jag har gjort. Det blir en fantastisk utställning!

 

Utställningen pågår 6 december–6 januari 2015 på Göteborgs konstmuseum.

 

Motiveringen till stipendiet:

”Carolina Laudon är övertygad »alfabetian« och hon käkar bokstäver till frukost. En rik och närande kost som gör hennes konst välskuren, helgjuten och läsarvänlig. Hon är också typograf, en av våra bästa, sedan blyet blev till pixlar. Som skapat typsnitt för Systembolaget – det kallar hon så klart Monopol! – för Dagens Nyheter, för White arkitekter och andra. Som alla nyskapande konstnärer bär Carolina Laudon traditionerna med lätthet. Från Bodoni till Gill, från Akke Kumlien till HC Ericson – alla var de mångsysslare som hon. Rastlösa typer som inte kunde låta bli att prova på allt, men som med jämna mellanrum samlade sina erfarenheter till konstverk av cirka 100 tecken, som kunde se ut nästan hur som helst, men som alltid måste gå att läsa. Till sist handlar det ändå om brukskonst, av absolut bästa snitt. Alla som sysslar med exklusiva hantverk kallas ibland för nördar. Carolina Laudon är inte en av dem. Tvärtom. Typografi för henne är kommunikation – det vardagligaste och viktigaste människor kan syssla med. För sitt arbete som outtröttlig kunskapsförmedlare och ambassadör för den typografiska konsten tilldelas Carolina Laudon stipendium för 2014 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.”

Laudon_ATOZ_300dpi_100x150mm-01 q68gy7eqxvoa2qb5o63l

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera