Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nerver i centrum för Berghs utställning

TEXT Camilla Buch

Addx är namnet på Berghs slututställning, som fått ett organiskt och färgstarkt manér.

Annons

Utställningen, som är öppen för allmänheten 20 maj, är enligt årets studentbyrå ett sinnesexperiment som vill lyfta styrkan i det mänskliga, i framtidens kommunikation. Det grafiska manéret bottnar också i det mänskliga, i en tolkning av faktiska bilder på nervtrådar.

– Den största utmaningen låg i att hitta balansen mellan att skapa någonting som har attityd men samtidigt har en mjuk organsik känsla. Vi visste tidigt i processen att vi ville arbeta med rörligt material och tog därför kontakt med Elias Klingén, en duktig 3D-grafiker som specialiserat sig på experimentella former och uttryck. Tillsammans testade vi oss fram till ett resultat som kändes rätt med vår vision, säger Carl Cerstrand, art director i årets Studentbyrå.

Under utställningsveckan syns det rörliga grafiska manéret runt om i Stockholm, då både Clear Channel och Attracta valt att exponera Addx under utställningsveckan.

– Vi har byggt upp en värld av nervtrådar som gjort det möjligt för oss att variera uttrycket utan att tappa igenkänning. Något som också var viktigt för oss var att identiteten skulle kunna tas ut i fysisk form, kännas levande i huset och i många olika kanaler. Det tycker jag vi lyckats med, därför känns det extra kul att vi får möjlighet att visa upp vårt manér i den här utsträckningen, säger Philip Nyman, grafisk designer i årets Studentbyrå.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera