Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
42570

Ny stil för Sveriges äldsta rokokoteater

TEXT Camilla Buch

Confidencen, rokokoteatern som ligger i Ulriksdals slottspark, får en ny identitet signerad Kelly and Pling.

Annons

Teatern har genom åren blomstrat i omgångar, enligt byrån. Ibland har den strålat och varit relevant, ibland bortglömd och ointressant. Nu ska den moderniseras igen, efter sin senaste förvandling 1976 när Kjerstin Dellert gjorde huset och verksamheten till sin hjärtefråga.

Namnet Confidencen kommer från urmodern till alla restaurangers chambre separée. Ett table à confidence, (som finns på teatern och har givit den namnet) är ett bord som kan sänkas ner genom golvet till källaren där serveringspersonalen kan förbereda för en ny dukning.

– När man gör en ny identitet för ett ställe som Confidencen gäller det att ta hänsyn utan att bli sentimental. Det gäller att utveckla och moderniseras utan att tappa själen. Tillsammans med Kjerstin Dellert och de som styr teatern idag tycker jag att vi hittat ett uttryck som lyckas med balansnumret, säger Eric Bolukbas, cd på Kelly and Pling.

Den nya identiteten ska grundas i Teaterns och Kjerstin Dellerts vilja att ständigt utmana med nyskapande idéer och repertoar, och innehåller därför mycket färger, bildutsnitt och rubriker som tillåts gå utanför marginalen.
– Vi har tagit fram ett utseende som vi tycker visar på ett väldigt framåtlutat Confidencen: med till exempel modevisningar, modern musik och klassiska operor. Men som såklart också andas historia och anor. Klassiska grundvärden med ett modernt uttryck helt enkelt, säger Eric Bolukbas.
Hur har ni tänkt kring logotyp, färgval och typografi?

– Färgvalen är moderna tolkningar av 1700-talsfärger – som man hittar hos Confidencen. Den rosa hämtade vi från Confidencenrummet och den blå färgen har en naturlig plats på kungliga Ulriksdal. Själva logotypen består av tre komponenter. Den kungliga kronan som varit en del av identiteten under lång tid – men nu i en renare, lite striktare form. Namnet Confidencen – med en hårdare och lite stoltare typografi. Och slutligen årtalet då Confidencen stod klart – satt i Sabon, ursprungligen ritat på klassiska Garamond. Årtalet befäster, både i form och innehåll, det historiska och klassiska. Det anrika i Confidencen – Ulriksdals slottsteater.

Fredrik Forslund, vd för Stiftelsen Ulriksdals slottsteater, fortsätter:

– Vi vill att vår grafiska profil ska spegla vår teater och verksamhet. Den nya profilen är modern och elegant samtidigt som den utgår från Confidencens historia – en slottsteater med kungliga anor. Vi vill att Sveriges äldsta rokokoteater ska sticka ut och ständigt vara aktuell för en trogen och en ny publik.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera