Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nytt koncept för Mackmyras nya destilleri

TEXT Camilla Buch

Kreatör är namnet på den nya produktserie som tas fram i Mackmyras nya destilleri. Först ut i serien är [jin], med form av Berghsstudenten och frilansande formgivaren Tom Hallgren.

Annons

Destilleriet på Mackmyra Bruk invigdes 2002 och det var där Mackmyra destillerade sin single maltwhisky fram till år 2011. Då invigdes gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby och produktionen flyttades över. I maj i år togs destilleriet åter i drift under namnet Lab Distillery by Mackmyra med syfte att där utveckla nya innovativa spritkategorier tillsammans med engagerade destillatörer. Först ut var Rickard Aldén och det var via honom som Tom Hallgren kom in i processen.

– Rickards flickvän hade hittat min portfolio och tipsat Mackmyra, som kontaktade mig. De hörde av sig ganska långt innan själva projektet drog igång, det var väldigt skönt att kunna vara med från början. Jag började jobba med research för konceptet som jag kom att kalla Kreatör, och tog fram identiteten som ska följa seriens gång, berättar Tom Hallgren.

Tom berättar att han i sin research uppfattade en snobbighet när det kom till vin- och spritkulturen, i hur namn och spritsorter uttalas, och det var så den fonetiska delen av identiteten fick sin start.

– Just gin är ju inte så svårt att uttala, men jag tänker på det långsiktigt. Det är roligt att ha någonting man kan läsa sig till, något som skapar nyfikenhet. Själva konceptnamnet, Kreatör, har en dubbel funktion egentligen. Mackmyra är internationellt och vi ville ha ett namn som både skulle kommunicera dess svenska bakgrund, men också vara lätt översatt till engelska.

Hur funkade samarbetet? Hur fria tyglar fick du i skapandet?

Tom Hallgren studerar design på Berghs och söker nu både anställning och frilans.

– Vi hade ett väldigt bra samarbete, jag har jobbat väldigt tight med Rickard Aldén för att få fram hans, och spritens, uttryck. Jag har varit på Mackmyra ofta för att pitcha och visa mina idéer. De har gett mig frihet och litat på mitt koncept, efter det har vi stämt av längs vägen.

Den grafiska identiteten ska lätt kunna appliceras på kommande spritsorter – fokus ligger på huvudingrediensen. För [jin] har etikettens bakgrund ett mönster där huvudingrediensen, enbär, syns i ett kalejdoskop.

– Kalejdoskopets fokus är mot mitten, där spritens namn står i en sans serif med ganska speciella former. Det är fint, men kan sticka i folks ögon. Jag gillar design som väcker intresse, det behöver inte nödvändigtvis vara det snyggaste, men det ska få köparen att stanna upp och locka till köp, säger Tom och avslutar:

– Jag ville symbolisera något slags spännande svenskhet, en blandning av svensk natur och den urbana människan. Det blir en krock som kan skapa någonting väldigt fint.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera