Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
8235

Objektifierad film till Stockholm

TEXT Jonas Mattsson
Annons

För två år sedan slog den amerikanske dokumentärfilmaren Gary Hustwit designvärlden med häpnad genom »Helvetica. A Documetary Film by Gary Hustwit«. Precis som Helvetica fick en ynka men desto exklusivare visning med efterföljande paneldiskussion i Stockholm, visas uppföljaren Objectified på samma sätt i huvudstaden i samarbete med den svenska designbyrån Research and Development.

Vi slog en signal till Gary Hustwit som pustar ut i New York mellan två av de drygt 50 specialvisningar som är inbokade i skrivande stund.

– Objectified är en film om tillverkade objekt och människorna som designar dem, men också om vår relation till alla de här föremålen som vi omger oss med, både som användare och som köpare, förklarar han.

Varför gör du en film om produktdesign efter en om grafisk design?
– Jag gjorde Helvetica för att jag verkligen ville se en dokumentär om typsnitt, men det fanns inga. För mig är det samma sak med produktdesign. Jag vill se en film med Dieter Rams. Och jag vill lära mig mer om den kreativa processen och hur framtiden ser ut för design. Filmerna är en inkapsling av mig när jag ägnar två år åt att prata med alla de här människorna.

Vem var den mest fascinerande personen du träffade?
– Det låter som en undanflykt men alla var fascinerande. Ingen var den mest fascinerande. Men för mig var det självklart en ära att få träffa Jonathan Ive hos Apple, eftersom jag har använt de produkter som han har designat i så många år. Att få komma in i Apples designlabb var ett privilegium. Det var också häftigt att se bröderna Bouroullec arbeta tillsammans, eller att hänga med Dieter Rams på hans bakgård.

Den brittiska designstudion Build som medverkar i Helvetica har gjort logotypen för Objectified. Hur gick det till?
– Michael [C. Place på Build] är verkligen begåvad! Jag berättade för honom att jag hade en ny film på gång och att den heter Objectified. »Här«, skrev han tillbaka i nästa mejl och hade byggt logo­typen av objekt. Det enda vi gjorde sedan var att vi bytte ut några av föremålen mot produkter som har mer att göra med innehållet i filmen.

– Inför filmaffischen frågade han vilka verktyg formgivarna i filmen använde och vilka objekt jag talar om i filmen. Så jag gav honom en lista. Sedan frågade han vilka produkter vi använde för att göra filmen? Om du tittar på postern så är den nedersta raden av objekt de kameror, stativ och hårddiskar som vi använde för att göra filmen. När jag insåg det fick jag en uppenbarelse och ändrade slutet av filmen, så att det reflekterar att filmen är gjord med de här objekten. Så postern har påverkat den faktiska filmen.

Objectified visas klockan 18.30 den 21 september på biografen Park i Stockholm. Biljetterna kostar 180 kronor styck och säljs via Ticnet.

Läs mer på objectified.se

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera