Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

IGO_energyshot_pink grapefruit_12pack IGO_energyshot_pink grapefruit IGo_identitet IGO_responsive-design_2

Förpackning
29826

Organisk form för liten flaska

TEXT Camilla Buch

En flytande färgrik estetik med 40- och 50-talens color field-teknik var Ida Wahlströms inspiration för Igo Energy.

Ida är art director och designer, och Igo är en energidryck i shotformat på 10 milliliter som riktar sig till en kvinnlig målgrupp, något som är ovanligt för en sådan produkt. Ida menar att många av de energidrycker vi ser på hyllorna idag är stöpta i samma form. Att många har en ganska enkel design där några få mörka färger ihop med metalleffekter från burken ger ett ganska maskulint och hårt intryck.

– Formmässigt har produkten varit en utmaning i sitt lilla format, men genom att välja ett formspråk som är oförväntat och otraditionellt i sin genre kan man få även en liten produkt sticka ut i butikshyllan. Sen gäller det självklart att hitta nya spännande exponeringssätt i butikerna, kanske på platser som i dag inte används till produktexponering.

Ida ville få fram en känsla av energin och flödet i produkten, och tog därför inspiration från 40- och 50-talens color field-teknik. Utöver detta är designen enkel, skandinavisk, något Ida tror kan vara lockande för en kvinnlig målgrupp.

Men hur designar man för män jämfört med kvinnor, bör det vara någon skillnad, och vilka fällor bör man undvika?
– Med en klassisk, enkel typografi, som vi även kan se på nya skandinaviska förpackningar inom kosmetikindustin, och med en bild som är organisk och lekfull hoppas jag att kvinnor känner sig lockade till produkten och känner att det är en produkt även för dom. Många andra produkter i den här kategorin har en ganska hård formgivning, säger Ida.

– Jag vet inte om det finns några klassiska ”fällor” men jag tror på att försöka hitta en formgivning som speglar produktens kärna – oavsett om den är för män eller kvinnor eller för oss båda. Jag tror inte att vissa färger eller former bara passar till manliga produkter eller kvinnlig produkter, men jag tror att vi kvinnor är mer medvetna och kräsna i valet av produkt och där är formen oerhört viktig. Det jag köper för att konsumera får även gärna vara vackert och tilltala mig estetiskt, avslutar hon.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera