Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-01_
Bedow ville ta steget bort från konkurrenternas lyxtypografi och generiska blå färg när de skapade den nya formen för Biggans Böcklingpastej.
Annons

Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-03_ Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-11_ Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-14_ Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-15_ Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-16_ Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-18_ Bedow_packaging_biggans_bocklingpastej-19_

Förpackning
41484

Pastej i nytt paket

TEXT Camilla Buch

I maj fick Biggans Böcklingpastej en helt ny look, tillskriven designstudion Bedow i Stockholm. Vi pratade med Perniclas Bedow om uppdraget och hur man drastiskt ändrar en varas uttryck.

Hur såg uppdraget ut?
– Vi började arbeta med Biggans för tio år sedan och har tidigare gjort om deras såsförpackningar i två omgångar. Under åren så har jag tjatat och tjatat om att vi också behöver göra om förpackningen för deras allra finaste produkt: Biggans Böcklingpastej. Den har funnits sedan 1952 och är en dold pärla i kyldisken. Precis som för alla små företag så är den här typen av insatser stora investeringar och det tar sin tid. Men en regnig kväll i höstas så ringde det faktiskt på telefonen och mannen i andra änden frågade om vi nu ville hjälpa dem att göra om böcklingpastejens förpackning. Det ville vi så klart!

Vad ville Biggans uppnå med den nya förpackningen?
– I grund och botten vill de – som alla företag – sälja fler enheter. Dels för att de har den bästa produkten på marknaden som de gärna vill nå ut med, men också eftersom de är ett litet företag som är beroende av att ha volym på alla enheter. Problemet med Biggans Böcklingpastej är att deras målgrupp är ganska gammal. Eller, det är så klart inget problem att målgruppen är ålderstigen, utan snarare att Biggans inte har lyckats så bra med att nå en yngre målgrupp. Vilket är synd eftersom produkten är både nyttig och god. Så vi har med vår nya förpackningsdesign medvetet valt att gå mot det yngre gardet.

Det är en stor skillnad mot den tidigare designen, hur kom ni fram till den nya?
– Det stämmer, den gamla förpackningen såg ut som någon sorts smörjmedel som säljs på bensinstationer och det var läge att göra något helt nytt. Det syntes inte att förpackningen innehöll fisk, det syntes inte att den var hantverksmässigt tillverkad och det syntes inte att den är av högsta kvalitet. Och det var ju precis de tre sakerna vi ville lyfta fram. Så vi tittade i den befintliga butikshyllan och hittade dåligt rastrerade foton, generisk blå färg och lyxtypografi — vi kände nog att tvärtom var en bra väg att gå. Därav kom vi fram till handritade illustrationer, ett modernare typsnitt och en petroleumfärg som känns mer hav än vanlig blå.

Vilka var utmaningarna?
– Utmaningen är att behålla de tidigare konsumenterna samtidigt som vi når en ny generation pastejätare. Jag fick faktiskt en kommentar igår om att en trogen kund som köpt den nya tuben tyckte att logotypen var för liten på förpackningen — jag som hade förhoppningen att vi gjorde dem en tjänst genom att ge dem en stor fisk och en liten logotyp.

Varifrån hämtade ni inspiration?
– Vi hämtar ofta inspiration i att utmana det vi ser hos uppdragsgivarens konkurrenter. Vi brukar säga att vi tar ett steg framåt så att vi har en fot i samtiden och en i framtiden. En del designers tar två steg vilket kan vara intressant ur ett designperspektiv, men ur ett kommunikativt perspektiv så är det få uppdragsgivare som klarar en sån resa. Det gäller att hitta en balans där mottagaren fortfarande förstår vad de ser framför sig utan att det blir tråkigt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera