Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Illustration
38845

Reklam att måla själv

TEXT Camilla Buch

I Norrmejeriers nya reklam för Verum hälsoyoghurt har Saatchi & Saatchi satsat på hantverk och egentid som fokuspunkter.

Annons

Master-samuelsg_

Jonas Frank, art director på Saatchi & Saatchi, berättar att de fått stor respons från allmänheten efter att de lanserade kampanjen. Affischer har stulits från tunnelbanan och Verum har fått mejl från turister som kommer ihåg reklamen efter att de kommit hem igen.

Hur kom ni fram till att arbeta på det här sättet?
– Norrmejerier är ju ett litet mejeri i Norrland, och jobbar med sin yoghurt som ett hantverk, vilket vi valde att fokusera på. Det är lite David mot Goliat, så istället för något slags själlöst foto så ville vi också göra något hantverksmässigt. Jag har jobbat med illustratören Maja Sten tidigare, så vi gav henne fria händer att tolka de olika smakerna i illustrationer, säger Jonas Frank och fortsätter:

– Jag älskar själv illustration, och jag tycker att det är tråkigt att det verkar användas mindre och mindre, för vi märker ju här hur stor kraft det kan ha.

Ni har också gjort illustrationerna som lösblad i magasin för läsare att fylla i själva – hur kom ni på den idén?
– Det låg rätt i tiden, i dag är samhället väldigt stressigt och en sådan bägare kan kännas som någonting man tar med sig i farten. Vi ville tänka tvärt om, att man med den kan få en stund för sig själv. Dessutom har ju intresset för målarböcker för vuxna vuxit enormt mycket på senare tid, säger han.

Tuben Bjornen Rulltrappsskyltar_ Faglarna_

Magasinet

magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera