Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12601

Röd tråd i Svd:s redesign

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Ett uppslag ur Svd Insikt i näringslivsdelen. Klicka på bilden för större version!

På torsdag lanserar Svenska Dagbladet sin redesign, där fokus ligger på att skapa en röd tråd i tidningens olika kanaler. Svd:s formchef Anna Thurfjell har varit ansvarig för den nya designen.

– Uppdraget var för Svd att ta fram ett nytt koncept som tydligare kopplar ihop Svenska Dagbladet i de olika kanalerna. För tidningsprojektet innebar det att skapa en ny Svd i två delar och en helt ny struktur för papperstidningen. Så det har varit ett mycket större projekt än någon tidigare redesign som jag drivit för Svd, säger Anna Thurfjell till CAP&Design.

SvD:s vision är att det ska bli lättare för läsaren att ta del av tidningen oavsett vilken kanal man väljer att läsa den i.

– För sju, åtta år sedan såg man på webben som en sidoverksamhet som ofta brandades som ett eget varumärke. Men för ett varumärke som Svenska Dagbladet är det mer tydligt att allt hänger ihop. Svd når nästan 1 miljon läsare varje dag om man räknar ihop mobilens, webbens och papperstidningens läsare, berättar Anna Thurfjell.

  • Ett uppslag ur Svd Insikt. Klicka på bilden för större version!

Tidningen får en ny struktur, den blir uppdelad i en nyhetsdel som innefattar kultur, opinion och nyheter, samt en rosa del för näringsliv och sport. Man satsar även mer på kulturen, med ett nytt helgmagasin: Svd Kultur.

– Huvudutmaningen var att finna en ny struktur för tidningen och inspirationen för det arbetet blev staden New Yorks stadsplanering, stadens så kallade grid. Målet med ett mer genomarbetat gridsystem är att man enklare kan variera rytmen på de olika sidorna och samtidigt uppnå en tydlig design, säger Anna Thurfjell i ett pressmeddelande.

Att näringslivsdelen blivit rosa ser hon som något naturligt då den delen av tidningen varit rosa på webben sedan i fjol. Men rosa är inte den enda färgen som kommer bli synlig på torsdag. Svd får ett nytt färgsystem för tidningens olika delar. Men de nya färgerna är inte bara där för att se snygga ut.

  • Här syns de nya färgerna på Svd:s Etta.

– Jag har alltid varit övertygad om att färg inte är någon dekoration utan det snabbaste sättet att kommunicera en tydlig navigation för läsaren – oavsett om det är i en digital eller tryckt form, säger Anna Thurfjell.

Mark Porter, som har ansvarat för designen av Svd Kultur, har arbetat med typografin tillsammans med Anna Thurfjell.

– Svenska Dagbladet har alltid månat om sin typografi och kombinerar den samtida typografin och det exklusiva Suecaitypsnittet med det klassiska Forsberg, detta vackra alfabet som skapades av Karl Erik Forsberg 1960, säger Mark Porter i Svd:s pressmeddelande.

  • Ettan på nya helgmagasinet SvD Kultur.
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera