Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
10886

Så binder du en egen bok

TEXT Annika Eriksson

Här visar vi hur du binder din egen bok, i den inte allt för komplicerade orientaliska bokbindningsmetoden.

Annons

De traditionella teknikerna för bokbinderi ser olika ut i olika delar av världen. I den här guiden beskrivs en förenklad version av så kallad orientalisk bindning samt hur man limmar en hård pärm. Att binda böcker för hand gör det möjligt att variera både utseende och innehåll i det oändliga, varje bok blir unik. Tekniken kan till exempel användas för att göra en dummy, en riktigt snygg portfolio eller en skissbok i ett udda format.

Du behöver:

  • Papperskniv
  • Syl
  • Nål
  • Blyertspenna
  • Pensel
  • Skärmatta
  • Falsben
  • Några tunga böcker att använda som press
  • Papper till inlagan, 16 st ark 80g A4
  • Omslagsmaterial (t.ex.
  • papper, tapet, tyg) 20 × 29 cm
  • 2 pappbitar (2 mm tjock) 15,5 × 11 cm
  • En remsa tunnare papp
  • (ca 0,5 mm) 15,5 × 1 cm
  • Makulaturpapper eller
  • annat glatt papper, t.ex. sidor från en modetidning
  • Tråd, 150 cm
  • Lim
  • En remsa gasväv eller annat riktigt tunt tyg, 4 × 13 cm
  • Ett tygband om du vill göra en sidindelare, ca 27 cm

Det går att använda vanlig bomullstråd till bokbinderi, men vill man binda tjocka böcker bör man använda lintråd, som är starkare. Jag föredrar att använda vaxad tråd eftersom vaxet gör att tråden hålls spänd när man har dragit åt den. Sådan tråd finns att köpa i hobbybutiker. Ett billigare alternativ är tandtråd, den är vaxad, stark, billig och luktar dessutom mint.

Det finns ett speciellt bokbindarlim i konstnärshandeln, men det går lika bra med vanligt trälim utspätt med lite vatten. Sikta på filmjölkskonsistens så blir limmet lätt att arbeta med. Det är enkelt att få ett jämnt lager lim om man använder en ganska stor, platt svinborstpensel med rak topp. För att sömnaden ska gå smärtfritt är det bra att ha en ganska grov och trubbig nål.

När du skär till pappen är det viktigt att mäta noggrant, samt att allt pappersmaterial har fiberriktningen åt samma håll, annars kan boken bli sned och bucklig. Det går att ta reda på fiberriktningen genom att försiktigt böja papperet eller pappen. Det är lätt att böja längs med fibrerna, medan det tar det emot lite mot fibrernas riktning. I ett vanligt stående A4 går fibrerna oftast vertikalt.

Mät upp mitten på A4-arken och skär itu dem så att de får A5-format. Vik A5-arken på mitten och lägg ihop fyra stycken i varandra till ett »lägg«.  Upprepa proceduren tills du har åtta lägg i en bunt. Banka bunten lätt mot bordet, först med ryggen, och sedan inlagans överkant, nedåt. Då lägger sig sidorna i läggen ända in i varandra och kanterna på inlagan blir jämna.

Gör fyra hål med sylen i vecket på varje lägg. Förslagsvis ett hål 1,5 centimeter uppifrån, ett 2 centimeter nerifrån och två hål i mitten med 2 centimeter emellan.  Det är inte så viktigt var hålen sitter, bara de sitter på exakt samma ställen i alla lägg. Ett tips är att göra en hålmall med en »hake« att håla efter. Håla genom ett lägg i taget, inifrån, och arbeta på ett oömt underlag.

Nu är det dags att börja sy. Dra inte åt tråden för hårt när du syr, eftersom det är lätt att riva sönder papperet. Håll ett lägg med den vikta sidan mot dig. Börja sy utifrån och in genom hålet till höger, trä ut nålen i nästa hål, in igen i det tredje hålet och ut genom det vänstra. Dra igenom hela tråden, men lämna en liten trådände vid det högra hålet att fästa med senare.

Placera nästa lägg på det första. Sy nu från väns­ter. När du kommer ut efter andra hålet sticker du nålen under mittenstygnet på förra lägget och fångar upp det. Detta för att läggen ska sitta ihop ordentligt även i mitten. Fortsätt vidare in i nästa hål och ut i det högra. Dra åt tråden försiktigt och fäst genom att knyta en dubbelknut med den trådände du lämnade i början.

Placera ett tredje lägg på högen, sy från höger till vänster och fånga upp mittstygnet på förra lägget. Fäst lägget i de andra genom att sticka in nålen under det vänstra stygnet mellan de två tidigare läggen och knyt genom den lilla ögla som bildas innan du drar åt tråden. Upprepa tills alla läggen är ihopsydda. Gör en dubbelknut vid sista stygnet och klipp av trådändarna.

Banka inlagans rygg mot bordet så att den blir jämn. Stryk lim på ryggen med en pensel och låt torka tills det är klibbfritt. Nu kan du limma på en sidindelare i form av ett tygband längst upp på ryggen. Stryk lim på ryggen igen och lägg på gasväven. Gnugga fast den ordentligt med falsbenet och låt torka. Limma ner gasvävsflikarna mot fram- och baksidan och låt torka igen.

Nu är inlagan färdig och det är dags att göra pärmen. Placera pappryggen mitt på omslagsmaterialet och placera fram- och baksidespappen på var sida om den, med 8 millimeters mellanrum. Var noga med att allt ligger vinkelrätt. Om det blir snett nu syns det på slutresultatet. För att vara säker på att allt ligger exakt i linje kan man lägga pappskivornas underkant mot en linjal.

Rita med blyerts runt de tre pappbitarna, så att du lätt ser var de ska placeras när limmet är påstruket. Skär av hörnen av omslagsmaterialet diagonalt, cirka 5 millimeter från hörnen på pappskivorna. Börja med att limma fast ryggpappen på omslaget, och gnid fast den med falsbenet. Arbeta ganska snabbt för att pappersmaterialet inte ska börja bukta av fukten från limmet.

Stryk ett tunt lager lim i rutan där baksidan ska vara. Lägg på pappen och gnid den med falsbenet för att trycka ut luftbubblor, inifrån och ut. Upprepa med framsidan. Arbeta med makulaturpapper under, och byt ut det före varje moment för att slippa kladd. Stryk lim på omslagsfliken som sticker ut nedanför pappskivorna, vik upp över pappen och gnid fast den med falsbenet.

Gnugga fliken ordentligt mellan pappskivorna och över ryggpappen, så att den sitter fast även där. Gör samma sak med den övre fliken. För att göra riktigt snygga hörn, sätt lite lim i vecket som bildats vid hörnet och tryck in hörnfliken med falsbenet. Stryk lim på sidflikarna och vik in dem över pärmpappen. Gnugga fast ordentligt. Vassa hörn kan man forma till med falsbenet.

Vänd den limmade bokpärmen med utsidan uppåt och gnid med falsbenet mellan ryggpappen och pärmpappen för att bilda de två »stegen«, det vill säga vecken som agerar gångjärn mellan rygg, fram- och baksida. Vik ihop pärmen och känn att den går lätt att öppna och stänga. Gör den inte det går det att vika pärmen som på bilden för att forma till den lite extra.

Placera inlagan i pärmen och justera så att avståndet till pärmens kant är lika på alla sidor. Inlagans rygg ska vara förskjuten ett par millimeter mot pärmens rygg, för att boken ska vara lätt att öppna. Lägg ner boken och öppna pärmens framsida försiktigt, så att inlagan inte flyttar sig. Lägg en bit makulaturpapper innanför första bladet på inlagan för att skydda boken när du limmar.

Stryk lim på utsidan av första bladet, arbeta från ryggen och ut i en solfjädersform. Byt ut det kladdiga makulaturpappret mot ett rent. Stäng boken och pressa på pärmen med handen. Vänd försiktigt på boken med baksidan uppåt och upprepa limningsproceduren. Om något blir snett kan man justera försiktigt medan limmet är blött. Luftbubblor pressas ut med falsbenet.

Låt de rena makulaturpapprena sitta kvar i boken så att inlagan inte blir fuktig. Lägg boken i press, helst över natten. De små luftbubblor och buckligheter som kan uppstå under limningen försvinner ofta när boken är helt torr. När man tagit ut boken ur pressen kan det vara bra att öppna den några gånger och försiktigt vänja steget vid att vikas.

Nu är boken färdig, och det enda som återstår är att våga använda den. För vidare läsning kan jag rekommendera Barbaras böcker av Barbara Bunke, Byggförlaget 2005, som bland annat förklarar skillnaden mellan klister och lim, visar hur man syr enklare häften och går ner på djupet bland halvfranska läderband och marmorerade översnitt.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera