Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12571

Så hittar du rätt designutbildning

TEXT Sara Wilk
Annons

CSN, YH, YP och KU. Att försöka hitta rätt bland skolvärldens alla förkortningar kan göra vem som helst frustrerad. Men det är ett som är säkert: om du är intresserad av att utbilda dig inom grafisk kommunikation finns det många vägar att gå.

När du är på jakt efter din dröm-utbildning är en av de största frågorna som du behöver ta ställning till vilken eller vilka utbildningsformer som passar dig. Det pratas ofta om högskolor och universitet, till exempel Beckmans, Konstfack och HDK, men det finns flera andra alternativ att välja på, och det är dem vi kommer att fokusera på i den här guiden.

Du har säkert hört talas om Yrkeshögskoleutbildningar, eller YH-utbildningar. Det är en typ av eftergymnasial utbildning som i stort sett styrs av arbetsmarknadens efterfrågan. Utbildningsanordnarna måste nämligen se till att deras kurser ger den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar. Utbildningarna är olika långa, ger olika typer av examen, och vissa erbjuder praktik.
Ofta kräver YH-utbildningarna1 både grundläggande och särskild
behörighet. Men de kan göra undantag om de bedömer att personen ifråga ändå kan tillgodogöra sig utbildningen.

  • Kristina Breitholtz

Bland de kompletterande utbildningarna, KU, finns det många inom konstnärliga och estetiska områden. Några är också yrkesinriktade. Men till skillnad från YH-utbildningarna behöver inte kopplingen till ­näringslivet vara så stark.

Hur utbildningarna är upplagda och vilken tyngd de har på arbetsmarknaden varierar väldigt. Dessutom håller det på att ske förändringar inom KU-utbildningarna, så håll ögonen öppna.

Folkhögskolan är en annorlunda skolform. De olika lärosätena är nämligen inte bundna till centrala läro-planer utan bestämmer själva över sitt kursutbud och sin profil. Eftersom det läggs stor vikt vid deltagarinflytande kan utbildningarna också förändras i samråd med eleverna under tidens gång. Därför får du inte någon examen efter avslutad utbildning, i stället delas det ut ett omdöme.
Det finns folkhögskoleutbildningar3 på alla nivåer, både grundskola och gymnasial samt eftergymnasial. Behörighetskraven varierar därför kraftigt.

1. Tänk på: Ojämna studiestarter!
YH-utbildningar får enbart anslag för två
utbildningsstarter i taget. Så kontrollera att den utbildning du är intresserad av kommer att ta in elever.

2 Tänk på: Kolla upp studiestödet!

KU-utbildningar får ta ut en avgift för utbildningen, en så kallad terminsavgift som varierar kraftigt. Alla utbildningar är inte studiemedelsberättigade.

3 Tänk på: Olika huvudmän!
Folkhögskolorna drivs av olika huvudmän, till exempel: kommuner, landsting, studie- och trossamfund. Miljön präglas av huvudmannen, så du bör vara ok med den.

Grafisk design, 1 år, Hellidens folkhögskola, Tidaholm. helliden.se

I Tidaholm ligger Hellidens folkhögskola. Sedan 25 år tillbaka anordnas här den ettåriga utbildningen Grafisk design. Den är främst inriktad på trycksaksproduktion med kurser inom bland annat typografi, form, kreativt skrivande och foto.

Yvonne Jonsson, som är linjeansvarig, beskriver den som en grund-utbildning där eleverna har möjlighet att prova på en mängd olika saker inom området.

  • John Bengtsson

– Det är en stor spridning på de studerande och vad de vill göra efter utbildningen. Många söker vidare till högskolan, men det finns också de som får en praktikplats och jobbar vidare, berättar hon.
Utbildningen går igenom alla steg från idé till färdigt original och bygger mycket på praktiskt arbete. Däremot går man inte in på formgivning för webb eller digitala medier.

  • Tor Weibull

– På gymnasiet läste jag en valbar kurs som hette just Grafisk design och kände att det var något som jag skulle vilja hålla på med. Men jag ville ändå ha lite mer kött på benen för att se om det var något som jag skulle vilja utbilda mig vidare inom, berättar eleven Tor Weibull.

  • Agnes Pettersson

– Utbildningen är väldigt fri och vi får välja ganska mycket själva. Det är en bra skola, jag är nöjd. Det känns som om vi har kommit igång och som om jag har utvecklats, fortsätter han.
Under året har eleverna nio veckor när de själva får välja vad de vill arbeta med. De kan till exempel ägna sig åt teckning och illustration, eller gå någon annan av kurserna som erbjuds på skolan.


Grafik, 2 år, Dômen konstskola, Göteborg. domenkonstskola.se

Dômen konstskola erbjuder bland annat en tvåårig utbildning med
inriktning mot de klassiska grafiska teknikerna, till exempel: koppargrafik, linoleumsnitt och silkscreen. Särskilt fokus läggs på tecknandet, som är den grundläggande basen.

  • Kristina Bretholtz

– Under utbildningen handlar mycket om att gå in i kreativa processer och om att eleverna ska få redskap för sina. Det är den stora biten, säger huvudläraren Henrik Persson.

På utbildningen finns både nyblivna studenter såväl som dem som har jobbat i några år och vill utveckla sitt kreativa tänkande. De väljer olika vägar efter utbildningen, även om de flesta söker sig vidare mot konsthögskolor eller någon annan motsvarighet.
En av dem är Nina Noreskär. Hon gick på Dômen konstskola mellan åren 2009 och 2011 och läser nu på Konstfack i Stockholm.

– Det var två fria år. Vi hade ­temakurser, men även om man går på grafiklinjen så går det lika bra att pröva andra konstformer, berättar hon. Hon konstaterar också att utbildningen hjälpte henne att komma in på hennes nuvarande utbildning.

  • Johan Rikenberg

– Vi fick väldigt mycket hjälp när det gällde ansökningarna. De gick igenom viktiga saker, hur man sätter ihop en portfolio och hur man ska formulera sig, till exempel. Sådant som är bra att kunna även för dem som vill jobba vidare själva.

På Dômen konstskola finns det också utbildningar i skulptur och måleri. Det finns möjlighet att byta mellan inriktningarna om man känner att man har hamnat fel. Terminsavgiften är
10 000 kronor.

Bild & grafisk form, 1 år, Nyckelviksskolan, Stockholm. nyckelviksskolan.se

– De flesta går här för att få grundläggande kompetens och nå nästa steg. Runt 90 procent söker sig vidare till högskoleutbildningar och vi lägger vår planering utifrån det, berättar Martin Josefsson som är huvudlärare på Bild & grafisk form.

Utbildningen är en linje för dem som är intresserade av att arbeta som art director, grafisk formgivare eller illustratör. Tyngdpunkten ligger inte på de tekniska aspekterna, utan snarare på det idémässiga planet. Bland delmomenten finns till exempel teckning, målning och fotografi.

  • Sigge Kühlhorn

– Vi har materialinriktade kurser också, till exempel bokbindning, bokformgivning, illustration och typografi. Tanken är att vi ska väcka ett intresse som eleverna sedan får bygga vidare på som de vill, säger han. Fabian Kühlhorn läste inriktningen 2008–2009 och gick sedan vidare till Beckmans.

  • Ulrika Netzler

– Jag sökte till Nyckelviksskolan för att de har ett rykte om sig att vara en kul skola att gå på. Jag var och såg deras elevutställning innan jag sökte och tyckte att den höll en väldigt hög nivå, säger han.

Idag arbetar han som designer på Identity Works och säger själv att Nyckelviksskolan var en språngbräda till högre utbildning.

  • Jack Rhodin

– Utbildningen gjorde att jag öppnade ögonen för yrket. En av de största styrkorna med skolan är att man får en introduktion till vad yrket innebär, utan att för den skull lägga ned tre år på utbildning och studielån, säger han.

Appar och mobila media (estetlinjen), 2 år, Östra Grevie folkhögskola, Vellinge. ostragreviefolkhogskola.com

Design, lansering, spel, juridik och regelverk. Det är några av momenten på Östra Grevie folkhögskolas inriktning Appar och mobila media. På utbildningen, som startade förra året, står applikationer för till exempel mobiler och surfplattor i centrum.

  • Jack Hollsten och Andreas Petrovic

– Det är en utbildning som tar mer hänsyn till innehåll och form än programmering, vilket många andra skolor verkar fokusera på, berättar läraren Lars Svensson.

Östra Grevie har också en utbildning med inriktning på grafisk
design. Tanken är att de två ska fun-gera som komplement till varandra för de elever som är intresserade av att fördjupa sig i både formgivning och mobila medier.

– Många av eleverna går vidare till olika konst- eller designhögskolor. Beroende på hur konjunkturen ser ut går också vissa rakt ut på arbetsmarknaden. Men man kan mycket väl tänka sig att de går till exempel ett år på Grafisk design och sedan fortsätter på Appar och mobila media, säger han.

Utbildningen har nära kontakt med näringslivet. Eleverna har till exempel två praktikperioder och skolan har ett samarbete med nätverket Media evolution. Dessutom anordnas det föreläsningar i eget företagande.

  • Jack Hollsten

– Eleverna verkar väldigt nöjda. De gör appar just nu och programmerar lite. Men programmeringen är som sagt inte i fokus, vill man bli duktig på det ska man gå en annan typ av
utbildning, konstaterar Lars Svensson.

Interactive Art Director, 1 år, Hyper Island, Stockholm. hyperisland.com

Hyper Islands utbildning Inter­active Art Director har funnits i fyra år. Och intresset för den är stort, även utomlands. Ungefär hälften av studenterna kommer från andra länder, berättar utbildningsansvarige Christopher-Robin Eklund, och räknar upp elever från Brasilien, Ryssland och Storbritannien.

– Jag tror att det beror på att de som har gått utbildningen tycker om den. Mellan 80 och 90 procent av dem som söker säger att de har fått skolan rekommenderad, och jag tror att det är gamla elever som tipsar, ­säger han.

Liksom många andra YH-utbildningar arbetar Hyper Island nära ­näringslivet och kursen är upplagd efter vad arbetsgivarna efterfrågar. En stor del av utbildningen går till exempel ut på att lära sig att arbeta tillsammans med andra.

Under läsåret 2012/2013 har eleverna bland annat föreläsningar i idégenerering, strategi och branding, user experience och teknik. Men eftersom utbildningen hela tiden utvecklas kan det komma att förändras till nästa år. Säkert är dock att ele-verna vid flera tillfällen arbetar med uppdrag från olika företag.

– De gör i princip skarpa uppdrag. Kunderna kommer till oss med breifer som de vill ha lösningar på. Utbildningen ska återspegla verkligheten så bra som det går, så arbetssätten ser olika ut från kursblock till kursblock. Ibland jobbar eleverna i stora grupper, ibland i små och ibland är de ensamma, ­säger Christopher-Robin Eklund.

  • Bilder från ett uppdrag för SOS Barnbyar. Elever: Tobias Snäll, Mathias H Normark, Dan Smith, Marlies Deforche, Ankur Rander och Håkan Larsson.

Reklam och marknadsföring, 2 år
Yrkeshögskolan Göteborg
Göteborg
goteborg.se/yhgbg

Informationsproduktion – premedia, 2 år
Yrkeshögskolan Göteborg
Göteborg
goteborg.se/yhgbg

Computer Graphics Design, 2 år

Yrkeshögskolan Göteborg
Göteborg
goteborg.se/yhgbg

Skylt- och storbilds-producent, 2 år

Xenter Botkyrka
Tumba
xenter.se

Mobile Design & Development, 1,5 år
Hyper Island
Karlskrona
hyperisland.com

Digital visualisering – Arkitektur och design, 2 år
Campus i12
Eksjö
campusi12.se

Grafisk design, 2 år,
Berghs School of
Communication
Stockholm
berghs.se

Grafisk design/reklam, 2 år
Forsbergs skola
Stockholm
forsbergsskola.se

Grundutbildning i konst och design, 2 år

Österlenskolan
Simrishamn
osterlenskolan.se

Grafisk design (estetlinjen), 2 år

Östra Grevie
folkhögskola
Östra Grevie
ostragreviefolkhogskola.com

Grafik (estetlinjen), 2 år

Östra Grevie
folkhögskola
Östra Grevie
ostragreviefolkhogskola.com

Basår design, 1 år
Ölands folkhögskola
Färjestaden
olandsfolkhogskola.se

Design, 1–2 år
Leksands folkhögskola
Leksand
leksand.fhsk.se

Form- och designlinjen, 1 år (distans)
Hällefors folkhögskola
Hällefors
folkis.nu

Grafisk form och kommunikation, 2 år
Södra Vätterbygdens folkhögskola
Jönköping
svf.fhsk.se

Förpackningsutvecklare/- designer, 2 år
Nackademin
Stockholm
nackademin.se

Digital Graphics, 2 år
Nackademin
Stockholm
nackademin.se

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera